ח"כ כסיף: לא נוותר על דרכנו בעד שום מחיר; סיום הכיבוש הכרחי

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) התראיין בשבוע שעבר (19.10) לתוכניתם של יואב רבינוביץ ויובל קרני ב"רדיו וויינט". הריאיון התמקד בבחירות הקרבות וכסיף נשאל לגבי המנדטים שצפויה חד"ש-תע"ל לקבל, בסוגיית ההמלצה על המועמד לראשות הממשלה ולגבי האלימות הגואה בימים אלה בגדה המערבית הכבושה. להלן הריאיון:

ח"כ עופר כסיף בהפגנה נגד הכיבוש במרכז תל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

 

בירכת את החלטת אוסטרליה שלא להכיר בירושלים המערבית כבירת ישראל…

העמדה של חד"ש היא שמערב ירושלים יכולה להיות בירתה של מדינת ישראל רק במידה שקיימת בצידה מדינה פלסטינית שבירתה בירושלים המזרחית. רק אז אפשר יהיה לדבר על הלגיטימציה של ישראל עצמה. כל עוד הכיבוש נמשך, אי אפשר לדבר על ירושלים כעל בירתה הלגיטימית של ישראל.

 

 ראש הממשלה דיבר באו"ם על הצורך בהקמת מדינה פלסטינית…

באותו ערב הוא גם בירך את ראש ממשלת בריטניה שהודיעה כי תעביר את השגרירות לירושלים. מעבר לכך, מאז שנשא את דבריו נראה כי הפרקטיקה של הכיבוש הולכת ונהיית יותר חריפה. קיימת סתירה בין המעשים לבין הרטוריקה. הקמה של מדינה פלסטינית תלויה בנו – באופן שבו אנחנו מצביעים ובאופן שבו אנחנו פועלים. מדינה פלסטינית היא אינטרס של שני העמים כי פירושה סיום הכיבוש, וכאן טמון המאבק שלנו.

 

לפי הסקרים חד"ש-תע"ל נעה סביב ארבעה מנדטים…

סקרים צריך לקחת בעירבון מוגבל מאוד, אך הסכנה שלא נעבור את אחוז החסימה בהחלט קיימת. אנחנו עושים את המקסימום כדי לעבור ולהתחזק. עם זאת השפעה לא מושגת בוויתור על עקרונות פוליטיים כפי שעשו רע"מ ומנסור עבאס. היא מושגת דרך קידום עקרונות, תוך שימוש בגמישות הנדרשת.

אם מסתכלים על הנעשה בכנסת בשנה האחרונה, לפי דוחות שבודקים את ההתנהלות ואת העשייה הפרלמנטרית דוגמת עמותת שומרים ועמותת שקוף, הרשימה המשותפת מהאופוזיציה הייתה הפעלתנית והמשפיעה ביותר מבין כל המפלגות. נוסף לכך, הרבה פעמים ניתן להשפיע  מהאופוזיציה יותר. כאשר אתה חבר בקואליציה אתה מחויב למשמעת קואליציונית, ואם אתה נמצא בשוליים של הקואליציה, אתה פועל הרבה פעמים נגד העקרונות שלך.

 

האם הישיבה שלכם באופוזיציה לא מונעת מגוש השמאל לפעול באופן רציף?

גוש מרכז שמאל אמיתי לא היה מתנהל כפי שהתנהלה הממשלה האחרונה מבחינה חברתית, מדינית או אזרחית. כמובן שאנחנו מחויבים למנוע מהפשיסטים לעלות לשלטון, אך השאלה היא כיצד עושים זאת ובאיזה מחיר. לכן מרכיבי הרשימה המשותפת גיבשו בזמנו תנאים שלפיהם נמליץ על ראש ממשלה. זה הסכם שגם בל"ד הייתה חתומה עליו, אך לצערי נסוגה ממנו בסופו של דבר.

גיבשנו ארבעה עקרונות מרכזיים, ואם מועמד לראשות הממשלה יעמוד בהם, בהחלט נשקול תמיכה בו. העקרונות הבסיסיים הם: מלחמת חורמה בפשיעה הערבית; העלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה; התנעת תהליך מדיני אמיתי שמטרתו סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל; וביטול החקיקה הגזענית לרבות חוק הלאום וחוק קמיניץ.

 

סיום הכיבוש הוא תנאי מינימום עבורכם?

בוודאי. לטעמנו יש לסיים את הכיבוש כבר מחר, אם לא היום. מי שמתפקדת כרגע כסרבנית ועושה הכל כדי למנוע תהליך מדיני היא "ממשלת השינוי". את הכיבוש ניתן לסיים  תוך כדי דיאלוג ומשא ומתן. אחת הסיבות שבעטיין חברי הכנסת של חד"ש לא הצביעו [ב-2005] בעד ההתנתקות הייתה היותה מהלך חד-צדדי.

 

כיצד צריכה ישראל לפעול מול גל האלימות בגדה המערבית?

הכיבוש הוא הטרור האמיתי. מי שחושב או טוען שטרור אכזרי כמו הכיבוש ייענה בחיבוק ידיים מהצד המדוכא אינו יודע היכן הוא חי. צריך לשאול מי הצודק ומהי דעת הרוב. העם הפלסטיני ברובו המוחלט מעוניין בחיים נורמליים, אך לא ניתן להשיגם תחת הכיבוש ובצל הפוגרומים שמבצעים המתנחלים בשטחים מדי יום. סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית אינה רק אפשרות, כי אם הכרח להבטחת עתיד שני העמים. האינטרס והעקרונות שלנו סוללים דרך לחיים משותפים של שני העמים בשלום ובשוויון.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116177