סקר של אוניברסיטת ת"א בחברה הערבית: רק רשימת חד"ש-תע"ל עוברת את אחוז החסימה

מסקר מקיף שבוצע על ידי מרכז משה דיין  באוניברסיטת תל אביב ופורסם אתמול (שלישי) עולה, כי שיעור ההצבעה של הציבור הערבי בבחירות לכנסת ה-25 צפוי לעמוד על 49% – גבוה במעט מהשיעור בבחירות הקודמות במארס 2021 (44.6%) ודומה לאחוז ההצבעה בבחירות שנערכו באפריל 2019 – 49.2 אחוזים.

פעילי חד"ש בנצרת, ובהם ח"כ עאידה תומא-סלימאן, מפיצים חומרי הסברה של רשימת חד"ש-תע"ל ברחוב פאולוס השישי בשבת האחרונה (צילום: זו הדרך)

 

לדברי החוקרים, שיעור ההצבעה שנמדד בסקר הנוכחי גבוה באופן מובהק מהשיעור שנמדד בסקר דומה שנערך בחודש אוגוסט, לפני תחילת מערכת הבחירות, ועמד אז על 42%. עוד עלה מהסקר, כי רק  מפלגת חד”ש-תע”ל צפויה לעבור את אחוז החסימה ולקבל מהמצביעים הערבים 4.1 מנדטים. רע”מ מתנדנדת על סף אחוז החסימה עם 3.7 מנדטים ובל”ד רק עם 3.2 מנדטים, מתחת לאחוז החסימה. בקרב המפלגות הציוניות: הליכוד עשויה לקבל 1.3 מנדטים מהמצביעים הערבים, מנגד מרצ תקבל חצי מנדט,  ויש עתיד רק עם 0.3 מנדטים.

כמחצית מהנשאלים (46.8%) סבורים שכדי להבטיח הישגים לציבור הערבי, רצוי שמפלגה ערבית תצטרף לכל ממשלה אשר תקום לאחר הבחירות; 15.6% מסייגים את הסכמתם להצטרפות רק לממשלת מרכז-שמאל. מנגד, 22.3% סבורים שאין להסכים בשום תנאי להצטרפותה של מפלגה ערבית לממשלה או לתמיכה בה מבחוץ.

תפקודה של ממשלת בנט-לפיד כלפי האוכלוסייה הערבית זוכה להערכה נמוכה מאוד – בעיקר בתחום הכלכלי, בתחום הביטחון האישי, ובתחום בעיות התכנון והבנייה: 40.9% ממשתתפי הסקר סבורים שמצבה של האוכלוסייה הערבית בעקבות כהונת ממשלת בנט-לפיד גרוע יותר מבעבר, ו-44% סבורים שהמצב נותר ללא שינוי. רק 13% סבורים שחל שיפור במצבה של האוכלוסייה הערבית.

ראש התכנית, ד”ר אריק רודניצקי, אמר על תוצאות הסקר: "בניגוד גמור לתמונה שנצפתה לפני חודש, כאשר ברחוב הערבי שררה אדישות עמוקה כלפי הבחירות, הסקר הנוכחי משקף עניין הולך וגובר בקרב המצביעים הערבים להשתתף בבחירות. יש לקחת בחשבון כי כוחן האלקטורלי האמיתי של חלק מהמפלגות גדול יותר ממה שנמדד בסקר". לדבריו "רשימת חד"ש-תע"ל צפויה לקבל תמיכה גם מצד מצביעים ביישובים יהודיים, מה שכנראה יסייע לה לעבור בבטחה את אחוז החסימה, ואילו לרע"מ יש קהל תומכים נאמן, בעיקר בנגב, שיתגייס לטובתה ביום הבחירות, בדיוק כפי שקרה בבחירות הקודמות שנערכו במארס 2021".

הסקר, שכלל כ-510 נשאלים מקרב אזרחי ישראל הערבים, נערך באמצעות מכון יאפא – מחקרי שיווק, סקרים וייעוץ, בהנהלת ד”ר עאס אטרש. הנתונים נאספו בתאריכים 21-16 באוקטובר 2022, בסקר טלפוני שנערך בשפה הערבית בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הערבית הבוגרת בישראל (בני 18 ומעלה). טעות הדגימה המרבית 4.4%.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116177