ח"כ חנין: אין עתיד לרכב פרטי במטרופולין – צריך לייעל את התחבורה הציבורית

לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה הוצגה ביום רביעי תוכנית של משרד התחבורה להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסות לגוש-דן, המכונה "מהיר לעיר". יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר שכדי לקדם העדפה בתחבורה הציבורית למטרופולין תל אביב, "הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לגייס ראשי ערים שיש להם נכונות, אומץ ויכולת להתמודד עם בעיות". הוא הוסיף כי ראשי הערים צריכים להתגבר על הקשיים הפוליטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי. "אין עתיד לרכב פרטי במטרופולין, וצריך להרגיל את הציבור לכך. מי שיבין את זה מאוחר מדי ההיסטוריה לא תחכה לו. נדרשת מהפכה בצורת החשיבה שנותנת עדיפות לתחבורה הציבורית ותוכנית מהיר לעיר נועדה לצנתר את הסתימות שהופכות את הכניסה לגוש-דן לבלתי לאפשרית", הדגיש.

2016-06-24_192405

מנכ"ל אדם טבע ודין, עמית ברכה, הציג דו"ח חדש שפרסמה העמותה, העוסק בקשיי התחבורה הציבורית בישראל. לדבריו, למדינה יש חובה לספק תחבורה ציבורית שווה, נגישה וזולה לתושביה. הוא הוסיף כי זה חלק מההגנה על קבוצות מוחלשות. יעל דורי, מתכננת באדם טבע ודין, הציגה נתונים לפיהם רוב משתמשי התחבורה הציבורית עושים זאת בלית ברירה וציינה כי מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית צנח מ-64% בשנות ה-70 ל-27% בלבד היום. עוד ציינה דורי כי במטרופולינים בישראל רק 18% מהציבור משתמש בתחבורה ציבורית, בעוד שבעולם שיעור השימוש בהן עומד על 50% ויותר. לטענת אדם טבע ודין, אין מדיניות כוללת ותכנון לתחבורה מקיימת, וההשקעות מופנות בעיקר לתחבורה ציבורית כבדה כמו רכבות ולא לאוטובוסים.
מנהלת פרויקט "מהיר לעיר" בנתיבי איילון, עדי קין קרני, הציגה אותה בפני הוועדה ואמרה כי כיום קיימים 95 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים ועוד 37 ק"מ מחוץ לערים, ומטרת התוכנית היא להוסיף עוד 217 ק"מ של נת"צים (נתיבי תחבורה ציבוריים) בתוך הערים ועוד 113 ק"מ מחוץ לערים ובסך-הכל עוד 330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין דן. היא ציינה כי לוד, רמלה, חולון, בת ים, קריית אונו והוד השרון כבר הצטרפו לתוכנית בפעימה הראשונה, וכי היעד הבא הוא לצרף את תל אביב, ראשון לציון, הרצליה ורעננה בפעימה השנייה באמצע אוגוסט. לדבריה, הצלחת המיזם תלויה בשיתוף הפעולה של הרשות המקומית ובאכיפה באמצעות מצלמות בנת"צים.
מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי אחת הבעיות מהיעדר נת"צים היא איחורים ואי-ביצוע של נסיעות. מבדיקה שעשה הארגון עלה כי בשעות השיא 42% מהנסיעות לא מבוצעות או מבוצעות באיחור, וזה מוביל למעגל שלילי של בריחה מתחבורה ציבורית. מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב. בתום הישיבה, קרא ח"כ חנין להפעיל לחץ ציבורי על העיריות שגוררות את רגליהן כמו רמת גן, גבעתיים ובני ברק. "לצערנו, לא בכל ערי גוש-דן התוכנית מקודמת בקצב הדרוש. יש עדיין מי שחושב שהוא מגן על בעלי הרכבים הפרטיים, אבל למעשה דן אותם לעוד שנים של בזבוז כסף וזמן בפקקים". היו"ר סיכם את הדיון וביקש לעדכן את הוועדה בהתקדמות ואמר כי הוא "מאחל לכולנו שנהיה בנתיב מהיר לעיר במהרה בימינו".