ח"כ דב חנין: כל מה שרציתם לדעת על הצעת חוק המלצרים

השבוע נעלה בכנסת את חוק זכויות המלצרים והמלצריות בישראל. חוק זה רלוונטי ליותר מ-100 אלף עובדות ועובדים. מטרתו להבטיח, שגם למלצריות ולמלצרים, לברמנים, למארחים ולטבחים – יהיו שכר וזכויות. החוק מבוסס על הגיון פשוט: כמו כל שכיר בישראל, גם כ-100 אלף מלצרים ומלצריות, מארחים, טבחים וברמנים זכאים למשכורת. טיפ זה לא משכורת; אלה דמי שירות שהלקוח בוחר להשאיר בסוף השירות. שכר, לפי החוק הישראלי, הוא תשלום של לפחות שכר מינימום, היוצא מקופת המעסיק עבור כל שעת עבודה של העובד.

2016-03-05_185631

למה זה חשוב?

העניין הוא עקרוני ומעשי: כאשר לא משולם, המעסיק אינו מחויב בתשלום זכויות סוציאליות. בלי שכר מסודר, אין תשלום עבור שעות נוספות, אין תשלום עבור עבודה בשבת ובחג, אין תשלום עבור נסיעות בלילה, אין פנסיה, אין תשלום עבור ימי חופשה ומחלה, אין תשלום דמי הבראה ואין פיצויי פיטורין. זאת ועוד: עבודה ללא שכר מסודר, כלומר עבודה תמורת טיפים, מובילה לעתים קרובות לניצול נוסף של המלצרים באמצעות שעות "סטנד ביי" ללא תשלום, תקופות התלמדות והכשרה ללא תשלום וכד'. מאחר שעבודה לא מסודרת אינה מוגנת, זו פרצה להרעת תנאים על חשבון המלצרים. העובדים בענף המסעדנות הם העובדים היחידים בישראל שאינם מקבלים שכר וזכויות סוציאליות. אצל איזה עוד מעסיקים, פרט למסעדנים, השכירים עובדים יוםיום, חודש שלם, אבל בחינם – בלי שהמעבידים יצטרכו לשלם לעובדים האלה שכר על מלוא שעות העבודה?

מלצרות זו עבודה זמנית, כמה כבר מפסידים?

נכון שמלצרות נחשבת "עבודה זמנית". אבל האמת היא שרוב העובדים והעובדות בענף מועסקים בממוצע לפחות שלוש שנים בבתי קפה ומסעדות. אלה שלוש שנים של זכויות אבודות. אלה שלוש שנים או יותר, שבמהלכן הם הפסידו אלפי שקלים של זכויות המעסיק התחמק מלשלם עבורם. ובעיקר, אלה שלוש שנים שבהן הם עבדו בלי שכר – יום יום, חודש חודש ושנה שנה, שבהן המעסיק שלהם, בניגוד לכל מעסיק אחר בישראל ובעולם, לא שילם להם שכר מכיסו. בשורה התחתונה, מלצר ממוצע מפסיד כ-7,000 שקלים בשנה משום שאין לו זכויות סוציאליות. ההפסדים יכולים להמטבר לעשרות ולפעמים גם למאות אלפי שקלים.

מה אתם בעצם מציעים?

לפי החוק החדש – המלצרים יקבלו הן שכר מינימום (לפחות) על כל שעת עבודה והן את הטיפים שהם מקבלים היום. בסופו של החודש, המלצרים ירוויחו כמו שמגיע להם: שכר + טיפים. החוק לא יפגע בהכנסת המלצרים. זה אפשרי. כבר היום יש עשרות עסקים ברחבי הארץ המשלמים למלצרים ולמלצריות שכר מינימום. הטיפים בבתי הקפה והמסעדות האלה מתחלקים בין העובדים ונחשבים שכר נוסף.

רגע, אני מלצר ולא רוצה להרוויח שכר מינימום!

צריך להבהיר דבר חשוב. החוק לא יפגע בהכנסת המלצרים. לאחר שהחוק יעבור המלצרים ירוויחו את הטיפים שלהם כרגיל, אבל בנוסף הם יקבלו שכר מינימום וזכויות סוציאליות. טיפים ושכר – זו ההצעה. תרבות מתן הטיפים בישראל חזקה ואין צפי שהכנסות המלצרים יפגעו. החוק צפוי להעלות את ההכנסות של כל המלצרים, אבל הוא חשוב במיוחד לאותם מלצרים שלא עובדים במסעדות יוקרה. לרוב, אלה עובדים צעירים, לפעמים אפילו בני נוער, שלא תמיד מודעים לזכויות שלהם ושקל לנצל אותם. זו הקבוצה שצריכה את הגנת החוק.

ומה עם המסעדות, איך הן יצליחו לשלם?

החוק נוסח כדי לסייע למסעדות להסתגל למצב החדש. אין ספק, יהיו מסעדות שיזדקקו לסיוע כדי לעבור לתנאי העסקה ההוגנים. ובדיוק בשל כך הצעת החוק שלנו מציעה לתת להן – בשנים הראשונות שאחרי כניסתו של החוק לתוקף – הטבות בדמות נקודות זיכוי נוספות במס הכנסה וכן מס חברות מופחת. בכל מקרה, וזה נכון תמיד, הסבסוד של הענף, כל ענף, לא צריך להיעשות דרך פגיעה בעובדים ובזכויות שלהם. הצעדים האלו יאפשרו לענף המסעדות להמשיך להיות רווחי, אבל לא על חשבון המלצרים.

הצעה יפה, אבל מה הסיכויים שלה לעבור?

את הצעת חוק זכויות המלצרים אני מוביל בכנסת יחד עם עוד 61 ח"כים יוזמים נוספים. בין היוזמים חברים במפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית, וביניהם מיקי לוי (יש עתיד), יעקב מרגי (ש"ס), שלי יחימוביץ' (מחנ"צ), אלי אלאלוף (כולנו), זהבה גלאון (מרצ), ואורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו). כמו כן תומכים בה ארגונים רבים כגון ההסתדרות, אגודת הסטודנטים, מועצת התלמידים, וכן התארגנויות מלצרים רבות. סוף סוף, יש סיכוי אמיתי לשינוי.

מעולה. אז איך אפשר לעזור?

הגיע הזמן להסדיר את עבודת המלצרות. הגיע הזמן לתת למלצרים ולעובדי המסעדות את מה שמגיע להם. גם אתם יכולים לעזור להצעת החוק הזאת להפוך לחוק במדינת ישראל. פרסמו את היוזמה, דברו עליה עם חברים, ואם אתם מלצרים, דברו עליה במקום העבודה, גם עם הבוס! אתם גם יכולים לכתוב עליה לחברי הכנסת, או לשרים החברים בוועדת השרים לענייני חקיקה.

דב חנין

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב