הפגינו לציון יום האישה הבינלאומי ומאבקן של הנשים נגד הכיבוש

יותר מ-500 מפגינות ומפגינים, פלסטינים וישראלים, וביניהם פעילי חד"ש ומק"י רבים, צעדו אתמול (שישי) על כביש 60 (מחסום המנהרות) שליד בית ג'אלה, דרומית לירושלים. זו הפעם הרביעית שנערכת הפגנה זו, ביום שישי הראשון של כל חודש, ביוזמת "עומדים ביחד" וארגון "לוחמים לשלום" – והפעם, גם בשיתוף "פורום המשפחות השכולות הישראלי פלסטיני". ההפגנות הן חלק מניסיון לעורר מחדש את המחאה בישראל ופלסטין נגד הכיבוש ונגד המדיניות חסרת המוצא שמקדמת ממשלת הימין. המפגינות והמפגינים קראו בעברית וערבית "די לאלימות נגד נשים – בישראל ובשטחים" ו"די לכיבוש!"

בסיום ההפגנה נשאו נאומים נשים פלסטיניות וישראליות שפעילות במאבק נגד הכיבוש. הודא אבו אל ערקוב, מנהלת ארגון "ברית למען שלום", אמרה: "אני קוראת לכל הנשים בהפגנה. אנחנו לא אויבות ומסרבות להיות אויבות. נעמוד ביחד נגד כל סוגי האלימות השונים. נשים בפלסטין היו בחזית המאבק נגד הדיכוי הגיע הזמן שהן ייקחו את ההנהגה במאבק לשלום. זה הזמן שלנו – ילדינו משלמים את מחיר הקונפליקט ואנו נגן על ילדינו. מספיק עם תרבות המוות והשנאה. אי אלימות היא הדרך היחידה. אנחנו בעד חיים".

אילנה המרמן, סופרת, מתרגמת ופעילה ותיקה נגד הכיבוש, סיפרה על פעילות האיציות אזרחית בה היא נוקטת כבר שנים. היא דיווחה על יוזמתה להבריח פלסטינים, בעיקר נשים וילדים, מעבר לקו הירוק לתוך ישראל, כדי שיוכלו לבקר בארץ ובחוף הים: "צריך לעבור מדיבורים למעשים. היום אין מעשה מלבד מרי אזרחי משותף של פלסטינים וישראלים. אני חושבת שזה חשוב שנשים יעשו את זה יחד עם נשים. אי אפשר להצטמצם לדברים חוקיים כי המשטר לא חוקי. יש לנקוט באיציות אזרחי מול האלימות, ביחד – פלסטינים וישראלים".

2016-03-05_185652

"יום סיום הכיבוש הוא יום תחילת השלום" – מפגיני ב'צעדת החופש' (צילום: אקטיבסטילס)

בסמה אלאפנדי, אחות ממחנה הפליטים דהיישה, ופעילה באיגודי העובדים הפלסטינים, סיפרה על הקושי של נשים פלסטיניות שצריכות לעמוד במחסום שעות ארוכות כדי להגיע למקום עבודתן, וקשרה בין מצוקות העובדות למצוקות שנגרמות על ידי הכיבוש. עוד הוסיפה "כשאני רואה אתכן אני נזכרת בשנות השמונים – בתנועת השלום ההמונית של אותה תקופה. בשנים האחרונות מחנה השלום נעלם. אבל אני רואה את הצעדה הזו, ואת הנשים והאנשים בה, ומתמלאת תקווה. אני רוצה להודות לכם על ההשתתפות בצעדה ובואו נמשיך יחד – נגדל ונגדל עוד".

ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת), שהשתתף בצעדה, מסר: "עמידה יחד של ישראלים ופלסטינים דווקא בימים הקשים האלה היא מקור של תקווה. ביחד אנחנו יכולים לפרוץ את מעגל הדמים של שנאה וכיבוש ולבנות עתיד של עצמאות וצדק לשני העמים. מאות המשתתפים בהפגנה היום ובהם גם משפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות, מסמנים את הדרך שבה שני העמים חייבים ללכת. הדרך היחידה שתבטיח לכולנו חיים במקום עוד שכול בארץ הזאת".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב