חוק האזרחות גזעני, פוגע בזכויות יסוד חוקתיות והמנוגד למשפט הבינלאומי

"חוק האזרחות הוא חוק הגזענות. חוק המונע איחוד משפחות פלסטיניות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני". כך הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) לאישורו במליאת הכנסת (10.3) של "חוק האזרחות והכניסה לישראל" בקריאה שנייה ושלישית.

החוק אושר בתמיכת רוב סיעות הקואליציה של ממשלת הימין, יחד סיעת הציונות הדתית הכהניסטית שבאופוזיציה, ברוב של 45 מול 15. הרשימה המשותפת עמדה בחזית המאבק בהצעת החוק וזכתה בתמיכתן של מרצ ורע"מ. סיעת העבודה לא השתתפה בהצבעה.

לאחר ההצבעה מסרה שרת הפנים איילת שקד: "מדובר בחוק ציוני, לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, שלא ניתן היה להפקיר אותו אך ורק בשל פוליטיקה קטנה. שילוב הכוחות בין הקואליציה והאופוזיציה הביא לתוצאה חשובה עבור ביטחון המדינה וביצורה כמדינה יהודית".

על כך הגיבה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): "כל השותפים בקואליציה ובממשלה אחראים לחוק האזרחות הגזעני. זה חוק אפרטהייד מובהק. אשר ל‏רע״מ, זו סירבה לחתום על הצעתנו לפיזור הכנסת, אחרי שהצהירה שעל החוק הזה יש להפיל את הממשלה. ‏בושה".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), "זה חוק גזעני מביש המזכיר ימים ומקומות אפלים מהמאה הקודמת. שקד היא גזענית פתולוגית ושונאת אדם, והחוק נאה לה. אך מדוע לא טרחו מרצ ורע"מ להפילו מבעוד מועד?".

ארגון עדאלה הגיב לאישור החוק: "חוק זה הוא אחד הגזעניים ביותר בעולם כולו: אין מדינה בעולם שאוסרת על אזרחיה לממש את הזכות למשפחה על בסיס שיוך לאומי או אתני".

עוד מסר עדאלה: "לאורך 18 השנים בהן חידשה הכנסת שוב ושוב את הוראת השעה במתכונתה הקודמת, חסה החוק תחת טענות בלתי מבוססות וחסרות שחר על תכלית ביטחונית. כעת הוסרה המסכה השקרית הזאת ויוזמיו הנוכחיים לא הסתירו אף לרגע שמאחוריו עומדת מטרה דמוגרפית. כל זאת, תוך שהם נשענים על עקרונות חוק יסוד: הלאום, המבסס את העליונות היהודית עליה מושתתת הוראת השעה המגונה הזאת". יצוין שעדאלה הגיש השבוע (13.3) עתירה לבג"ץ נגד החוק, "בגלל אופיו הגזעני, הפוגע בזכויות יסוד חוקתיות והמנוגד למשפט הבינלאומי".