ועדת מעקב של הציבור הערבי פותחת במערכה נגד חוק הלאום הגזעני

ראשי ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי בישראל התכנסו אתמול (שני) בנצרת  כדי לדון בדרכי המאבק נגד חוק הלאומי הגזעני שעבר בשבוע שעבר בכנסת. את הישיבה ניהל יו"ר הוועדה, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש). בדיון השתתפו גם רבים מחברי הכנסת של הרשימה המשותפת ובראשם ח"כ איימן עודה (חד"ש).

2018-07-24_203017

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בפרלמנט האירופי: "למען שוויון למלא על פי חוק של האזרחים הפלסטינים בישראל" (צילום: אל אתיחאד)

 

בתום הישיבה הוחלט לארגן הפגנה ארצית בתל-אביב בהשתתפות גופים דמוקרטים נוספים.

בנוסף הוחלט לגבש נייר עמדה משפטי שישמש אותם מול מוסדות בינלאומיים, לרכז עמדה כלל פלסטינית נגד חוק הלאום ולהגדיר אותו כ"נורמה העוינת לזכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני כולו". בנוסף הוחלט להחתים מאות אלפים על עצומות ולהתחיל במיזמים חינוכיים, תקשורתיים וציבוריים "לחיזוק והנכחת השפה הערבית במרחב הציבורי, ולחיזוק הזיקה לכפרים העקורים וזכות השיבה של העקורים."

יצוין שלפני מספר ימים עתרו כמה חברי כנסת דרוזים – אכרם חסון (כולנו), סאלח סעד (המחנה הציוני) וחמד עמאר (ישראל ביתנו) – יחד עם שורה של ארגונים מטעם הקהילה הדרוזית לבג"ץ בבקשה לבטל את חוק היסוד, או לפחות חלק מסעיפיו בטענה שהוא סותר זכויות יסוד. העתירה מתבססת על ערך השוויון, הנמצא כיום בחוקי היסוד רק באופן עקיף באמצעות פסיקת בג"ץ שהרחיבה את המונח כבוד האדם וחירותו. ההתנגדות המשמעותית ביותר לחוק היסוד בשבועות האחרונים, רוכזה בכך שלא מוזכרת בו המילה שוויון, וזאת בניגוד להכרזת העצמאות של המדינה.