הרשימה המשותפת – שאלות ותשובות לקראת הבחירות

מה הרקע לריצה ברשימה המשותפת?

הקמת הרשימה המשותפת של חד״ש, רע"מ, בל"ד ותע"ל – שהאותיות שלה בקלפי הן ודעם – היא תוצאה של העלאת אחוז החסימה. המהלך הזה, שנעשה במסווה התירוץ של "משילות", כוון בין היתר להחליש את ייצוגה בכנסת של האוכלוסייה הערבית. ואכן, היה חשש כי ללא ריצה ברשימה משותפת, לפחות כמה מהמפלגות שעיקר מצביעיהן הם אזרחים ערבים – לא היו עוברות את אחוז החסימה. כתוצאה מכך, קולות רבים היו יורדים לטמיון, הציבור הערבי לא היה זוכה לייצוג הולם בכנסת, וכל סיכוי להחלפת שלטון הימין היה נעלם.

אבל מה מקומה של חד"ש, כתנועה יהודיתערבית, במסגרת רשימה כזו?

בחד"ש התקיים דיון מעמיק בנוגע לריצה ברשימה משותפת. נשמעו בו קולות שונים לכאן ולכאן. היו אצלנו חברים יהודים וערבים שצידדו במהלך, וחברים יהודים וערבים שהציעו כיוונים אחרים להתמודדות עם המצב שנוצר. אבל מעבר לכל חילוקי הדעות היה ברור לכולנו בחד"ש, שאסור לאפשר מצב בו האוכלוסייה הערבית תישאר לבדה במערכה נגד הגזענות והאפליה. בידוד כזה, הסתגרות כזו, הם טעות שאאסור לעשותה. קיימת אצלנו הסכמה רחבה על איך מבחינתנו צריך להיראות היום שאחרי הבחירות. גם בכנסת הבאה, חד״ש תפעל כמסגרת יהודיתערבית המחויבת לערכים סוציאליסטיים, לשוויון אזרחי ולאומי, ולשלום של צדק ושל עצמאות לשני העמים. חד"ש איננה מתבטלת ואיננה נעלמת עם הקמת הרשימה המשותפת. חד"ש תמשיך להשמיע את הקול המשותף, היהודיערבי, על בסיס התפיסה שרק עמידה יהודיתערבית משותפת תוכל להציג אפשרות לעתיד אחר בארץ הזאת.

2015-02-20_201911

מה יקרה עם הרשימה המשותפת לאחר הבחירות?

במסגרת הדיונים שהתנהלו בחד"ש, הובעה עמדה כי הריצה במסגרת הרשימה המשותפת היא התמודדות במסגרת "בלוק טכני", וכי יש לפעול כסיעה עצמאית לאחר הבחירות. אבל בשלב זה, מוקדם לדעת כיצד בדיוק יתקיימו הקשרים בין המפלגות ברשימה המשותפת לאחר הבחירות.

האם הרשימה תמליץ לנשיא, אחרי הבחירות, על מועמד מסוים להרכבת הממשלה הבאה?

חד"ש תעשה הכול כדי לחסום את ממשלת הימין. אחרי הבחירות ולאור תוצאותיהן נחליט איך לבטא זאת בהמלצה לנשיא. בכל מקרה, חד"ש והרשימה המשותפת מחויבות להפלת שלטון הימין, והן נכונות להיות חלק מגוש חוסם נגדו, אם תוצאות הבחירות יאפשרו זאת. בשנת 1992 שימשה חד"ש כגוש חוסם לימין ואפשרה בפועל את התפקוד של ממשלתו של יצחק רבין, וזאת על בסיס של הסכמות פוליטיות נקודתיות.

יש הרבה חילוקי דעות בתוך הרשימה המשותפת. למי ולמה אני בעצם מצביע?

הרשימה המשותפת אינה עשויה מקשה אחת, והיא מורכבת ממספר מפלגות ותנועות, בעלות ערכים ועקרונות השונים זה מזה, שהחליטו לרוץ יחד לכנסת ה-20, על רקע העלאת אחוז החסימה ועל בסיס מצע מוסכם של התנגדות לכיבוש ולגזענות, ותמיכה בצדק חברתי ובשוויון זכויות. בראש הרשימה המשותפת עומד עו"ד איימן עודה, שהוא מזכיר חד"ש (חזית דמוקרטית לשלום ולשוויון). חד"ש היא המרכיב בעל הייצוג הגדול מבין מרכיבי הרשימה המשותפת, והיא תנועת שמאל יהודיתערבית, התומכת בערכים של שוויון, שלום וצדק חברתי. מרכיבים אחרים של הרשימה המשותפת הם מפלגת בל"ד – מפלגה לאומיתערבית ליברלית, תע"ל – תנועתו של ח"כ אחמד טיבי, ורע"מ – התנועה האסלאמית הדרומית, המבטאת זרם אסלאמי פרגמאטי. ברור שיש הבדלים אידיאולוגיים בין המרכיבים השונים ברשימה המשותפת, וחברי הכנסת מטעם כל תנועה ימשיכו לפעול גם לאחר הבחירות, כל אחד לפי הערכים שמייצגת מפלגתו ועל פי המצע שלה.

אז למה לתמוך ברשימה המשותפת?

כל קול לרשימה המשותפת הוא קול נגד גזענות. תמיכה ברשימה המשותפת היא עמידה לצד הציבור הערבי במאבק המשותף נגד גזענות. הצבעה לרשימה המשותפת היא תמיכה במאבק נגד אפליה ממוסדת, נגד הסתה מאורגנת ומול הכוחות המאיימים על הדמוקרטיה. זוהי גם תמיכה בפוליטיקה של שיתוף פעולה, מול פוליטיקה של הפרדה. לנו ברור שרק עמידה משותפת ודמוקרטית, יהודיתערבית, תוכל לתת תשובה לבריונות הימין ולסכל את תכניותיו, ורק היא תוכל לפתוח פתח של תקווה לשינוי בעתיד: כי האתגר הגדול עוד לפנינו, והוא הקמת מחנה דמוקרטי רחב, של ערבים ויהודים, שיפעל למען עקרונות של שלום, צדק ושוויון, ויפעל לעשות כאן מקום לכולנו.

הרשימה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב