הקומוניסטים הסודאנים מדווחים על 15 הרוגים מירי חיילים במחאות נגד החונטה הצבאית

לפחות 15 בני אדם נהרגו אתמול (רביעי) בהפגנות בחרטום, בירת סודאן, נגד החונטה הצבאית שתפסה את השלטון במדינה ב-25 באוקטובר. מניין ההרוגים אתמול הוא הגבוה ביותר שנרשם ביום אחד מאז ההפיכה, שהביאה לפיזורה של מועצת הריבונות הזמנית שניהלה את המדינה מאז הדחתו באפריל 2019 של הרודן עומר אל־בשיר. על כך מסר דובר המפלגה הקומוניסטית הסודאנית. מאז ההפיכה נהרגו בהפגנות נגד הצבא כ-39 מפגינים. יצוין שזה שבועות הגישה לאינטרנט ולרשתות החברתיות ברחבי המדינה נחסמה או שובשה, וכך גם קווי טלפונים.

מאות מפגינים נעצרו בשבועות האחרונים, בהם גם עיתונאים ועוברי אורח שלא לקחו חלק פעיל בהפגנות. הרשויות בסודאן עצרו בתחילת השבוע גם את ראש השלוחה המקומית של רשת "אל־ג'זירה" הקטארית, אך הוא שוחרר כבר שלשום. כמה ממנהיגי המחנה האזרחי שנעצרו מאז ההפיכה שוחררו בשבועות האחרונים, בעוד אחרים נעצרו מחדש

אזרחים ברחובות ערי סודאן נגד ההפיכה הצבאית שהתחוללה ב-25 באוקטובר האחרון (צילום: המפלגה הקומוניסטית של סודאן)

בשבת האחרונה מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות בבירה ובערים אחרות כדי למחות נגד השתלטות צבאית על המדינה וכוחות הצבא ירו מנשק אוטומטי, גז מדמיע וכדורי גומי כדי לפזר את המפגינים ובמהלך הדיכוי האלים נהרגו לפחות שישה מפגינים, בהם נער בן 15, ונפצעו עשרות.

כוחות הביטחון סגרו בשבת בבוקר גשרים בין מרכז חרטום לערים הקרובות אליה בפני כלי רכב והולכי רגל, והניחו גדרי תיל כדי לחסום את הגישה. כמו כן נסגרו הדרכים לאתרים אסטרטגיים. משעות הבוקר חיילים ושוטרים פעלו כדי לכתר את שכונות חרטום השונות ולמנוע הגעתם של מפגינים למרכז העיר. אך רבבות הצליחו להתגבר על המחסומים וכוחות הביטחון פעלו במהירות כדי לנסות לפזר אותם, ירו גז מדמיע ורדפו אחר מפגינים ברחובות צדדיים כדי לנסות למנוע מהם להגיע לנקודות מפגש נוספות שקבעו על ידי "ועדות ההתנגדות" השכונתיות. גם צלפים ירו מגגות הבתים על המוחים. ההפגנות נערכו יומיים לאחר שהמנהיג הצבאי עבד אל-פתאח אל-בורהאן הכריז על הקמת מועצת שלטון חדשה, וכך למעשה הממשלה האזרחית שהצבא חלק איתה את השלטון האזרחי מאז ההתקוממות העממית ב-2019, אינה קיימת עוד.

 

עוד בנושא:

הקומוניסטים הסודאנים מדווחים על הרוגים ופצועים רבים בהפגנות להפלת החונטה הצבאית