הממשלה הכשילה הצעת חוק להסדרת מעמדן של המטפלות במשפחתונים כעובדות שכירות

הקואליציה התגייסה אתמול (רביעי) להפלת הצעת החוק של חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) ושל משה גפני (יהדות התורה) להסדרת מעמדן של מטפלות המשפחתונים.

כ-4,000 מטפלות במשפחתונים, המפוקחים על-ידי משרד הכלכלה, עובדות כבר שנים במעמד שהוא בין הפטיש לסדן. מחד, הן אינן שכירות משום שאין להן תלוש משכורת או תנאים סוציאליים; ומאידך, הן אינן עצמאיות משום שאינן קובעות על דרך פעילות המשפחות.

על פי הצעת חוק מטפלות אמורות היו לקבל מעמד של שכירות המועסקות במסגרת הרשות המקומית או מוסד חינוכי. השינוי שלא אושר היה יכול להוביל להסדרת מעמדן של המטפלות.

לדברי ח"כ תומא-סלימאן, על ידי טרפוד החוק "הממשלה דנה את מטפלות המשפחתונים להמשיך להיות תלויות בלי מעמד רשמי, לא שכירות ולא עצמאיות, במשכורות נמוכות ותנאים מחפירים – ולאחרונה גם הוסיפו להן עוד 3 שנים של עבודה. ‏ככה הממשלה מתייחסת לעובדות קשות יום".

חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן ומשה גפני במליאת הכנסת (צילום: הכנסת)

 

באיגוד המטפלות בכוח לעובדים הביעו צער על עמדת הממשלה ונמסר: "הצעת החוק עלתה בעיתוי קריטי, לאחר שמאז תחילת השנה יותר מ-1,000 מטפלות לא מקבלות שכר. משרד האוצר והעומד בראשו ממשיכים להתעלל בציבור העובדות". "זו הייתה שעת מבחן לחברות הכנסת בקואליציה – האם הן אכן מחויבות לזכויות נשים כפי שהן טוענות, ולכן יתנו תמיכתם לחוק החשוב הזה, או שהדאגה הזו לא כוללת את העובדות. כעת ברור מהי עמדתן".