הקומוניסטים הסודאנים מדווחים על הרוגים ופצועים רבים בהפגנות להפלת החונטה הצבאית

מאות אלפי בני אדם יצאו אתמול (שבת) לרחובות בבירה חרטום ובערים אחרות כדי למחות נגד השתלטות צבאית על המדינה וכוחות הצבא ירו מנשק אוטומטי, גז מדמיע וכדורי גומי כדי לפזר את המפגינים. כך מסר אמש דובר המפלגה הקומוניסטית של סודאן. לדבריו במהלך הדיכוי האלים נהרגו לפחות שישה מפגינים, בהם נער בן 15, ונפצעו עשרות. הדיכוי החל כאשר המפגינים החלו להתאסף בשעה 13:00 ברחבי הבירה.

כוחות הביטחון סגרו בשבת בבוקר גשרים בין מרכז חרטום לערים הקרובות אליה בפני כלי רכב והולכי רגל, והניחו גדרי תיל כדי לחסום את הגישה. כמו כן נסגרו הדרכים לאתרים אסטרטגיים. משעות הבוקר חיילים ושוטרים פעלו כדי לכתר את שכונות חרטום השונות ולמנוע הגעתם של מפגינים למרכז העיר. אך רבבות הצליחו להתגבר על המחסומים וכוחות הביטחון פעלו במהירות כדי לנסות לפזר אותם, ירו גז מדמיע ורדפו אחר מפגינים ברחובות צדדיים כדי לנסות למנוע מהם להגיע לנקודות מפגש נוספות שקבעו על ידי "ועדות ההתנגדות" השכונתיות. גם צלפים ירו מגגות הבתים על המוחים.

על פי הודעת איגוד הרופאים, המתנגדת בחריפות לחונטה הצבאית השולטת במדינה, מאז ההפיכה שנערכה ב-25 באוקטובר, 21 מפגינים נהרגו בידי כוחות הביטחון ויותר מ-500 נפצעו.

ההפגנות נערכו יומיים לאחר שהמנהיג הצבאי עבד אל-פתאח אל-בורהאן הכריז על הקמת מועצת שלטון חדשה, וכך למעשה הממשלה האזרחית שהצבא חלק איתה את השלטון האזרחי מאז ההתקוממות העממית ב-2019, אינה קיימת עוד.

ביום חמישי הגנרל אל-בורהאן החליט על הרכבה מחדש של המועצה הריבונית בראשותו לאחר ההפיכה. בטלוויזיה הסודאנית דווח כי אל-בורהאן פרסם צו לפיו סגנו מוחמד מדאן דקלו מונה מחדש לתפקיד. בין בעלי התפקידים החדשים: בעל הון, אבו אל-קאסם בורטום, שהיה חבר פרלמנט בעת שלטונו הרודני של עומר אל-בשיר והמקדם את הנורמליזציה עם ישראל. מרבית החברים במועצה החדשה הם אנשי צבא.

מאות אלפים יצאו אתמול לרחובות ערי סודאן נגד ההפיכה הצבאית שהתחוללה ב-25 באוקטובר האחרון (צילום: המפלגה הקומוניסטית של סודאן)

 

המפלגה הקומוניסטית הסודאנית פרסמה באותו ערב קריאה להמונים לצאת לרחובות נגד החונטה הצבאית, במה שהוגדר "מצעד המיליון" שייערך ברחבי המדינה. לדברי המפלגה, אל-בורהאן ממשיך את דרכו של אל-בשיר ודינו סילוק מן השלטון באמצעות המחאה העממית הדמוקרטית ההמונית. עוד קוראים הקומוניסטים להקים חזית רחבה נגד המשטר הצבאי.

 

עוד בנושא:

כוחות הביטחון הרגו 3 אזרחים: מאות אלפים יצאו לרחובות סודאן נגד ההפיכה הצבאית