הקדמת הבחירות לכנסת מציבה בפני הרשימה המשותפת יעד פוליטי מרכזי: העמקת ההשפעה

פיזור הכנסת בשעות המוקדמות של יום חמישי האחרון (12.12) לווה במחזה יוצא דופן. עייפות אחזה בחברי המליאה, אך דווקא חברי הכנסת של הרשימה המשותפת יצאו מהישיבה עם רוח מרוממת ותחושת הישג: הם מנעו הקמת ממשלה בהשתתפות הגזען המואשם בפלילים בנימין נתניהו. בצאתם הניפו חברי הכנסת של המשותפת כרזות בהן נכתב המספר "15" – כמספר המנדטים שהם חוזים לרשימה בבחירות הקרובות, שיתקיימו ב-2 במארס.

ח"כ איימן עודה, אתמול, בעת ביקור בבי״ס אלסלאם בטייבה, במסגרת סדרת הרצאות שהוא מקיים בבתי הספר במערכה למיגור האלימות בחברה הערבית (צילום: זו הדרך)

הסיבוב השלישי הוא שעת כושר לרשימה המשותפת. סקר שפורסם למחרת ודווקא בשופרו של נתניהו "ישראל היום", אף מחזק את הרוח הגבית של הרשימה. מהסקר עולה כי לו היו הבחירות מתקיימות השבוע, היה הליכוד בראשות נתניהו יורד ל-31 מנדטים ומפלגת האופוזיציה הגדולה כחול לבן הייתה מזנקת ל־37. הרשימה המשותפת הייתה רושמת עלייה ל־14 מנדטים; לעבודה־גשר -6, ולמחנה הדמוקרטי – 4 מנדטים. אם אכן כאלה יהיו תוצאות האמת – ניתן לצפות למעשה בסוף דרכו של נתניהו כראש ממשלה: גוש המרכזשמאל והרשימה המשותפת יגיעו אז יחד ל־61 מנדטים שיחסמו כל אפשרות של נתניהו להרכיב ממשלה.

במקרה כזה, גוש הימין יצנח ל־51 מנדטים בלבד, לרבות ש"ס שמקבלת 8 מנדטים, יהדות התורה – 7, הימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד – 5, ואילו מפלגות הימין הקיצוני והמשיחי, איחוד מפלגות הימין ועוצמה יהודית, לא יעברו את אחוז החסימה. ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן זוכה ב־8 מנדטים בסקר זה – אך כבר לא לשון מאזניים.

בהקשר זה, דבריו במליאה של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), בדיון שנערך לקראת ההצבעה על הקדמת הבחירות היו נחרצים: "אנחנו רוצים להגיע ל-15 מנדטים ולסתום את הגולל על האפשרות שנתניהו יקבל חסינות וירכיב את הממשלה הבאה. עידן ביבי, עם ההסתה והגזענותנגמר. נותרו מעט יותר מחודשיים למיצוי את הפוטנציאל הרב הגלום ברשימה המשותפת – הקול הברור של ערבים ויהודים למען שלום, שוויון וקידמה חברתית.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב