הפיליפינים: האסון הוא אסון טבע, אבל הטיפול הרשלני – מעשה ידי אדם

המפלגה הקומוניסטית הפיליפינית קוראת לעם הפיליפיני, ובמיוחד למיליוני קורבנות האסון שפקד את האי, להפנות אצבע מאשימה כלפי הממשלה והנשיא בנגינו אקינו, אשר מנהלים את הטיפול במשבר ברשלנות פושעת.

 2013-11-20_201616

מחאת המתנדבים נגד אזלת היד של ממשלת הפיליפינים בעקבות האסון שפקד את המדינה (צילום: הומניטה)

סופת הטייפון, אשר הכתה במדינה ב-8 בנובמבר, גרמה להרס נרחב ולפגיעות רבות בנפש, ואילו הממשלה – הגיבה באיטיות, לא נתנה מענה למחסור במזון ובמים, ולא העמידה את שירותי ההצלה לרשות התושבים במהירות מספקת.

לקח לממשלת אקינו ארבעה ימים שלמים לפני שהכריזה על מצב חירום לאומי, ובתחילה – היא הכחישה כי מספר ההרוגים עומד על אלפים רבים. משרד התיירות הפיליפיני אף פרסם הודעה לפיה "עדיין כיף לבקר בפיליפינים", זאת שעה שצופים ברחבי העולם צפו בתמונות האימה מהיישובים שהוחרבו באסון.

המפלגה הקומוניסטית הפיליפינית גינתה את ממשלת ארה"ב על שניצלה באופן ציני את האסון, כדי להרחיב את נוכחותה הצבאית במדינה. לא פחות משש אוניות מלחמה אמריקאיות נכנסו למימי הפיליפינים, ביניהם גם נושאת המטוסים "ג'ורג' וושינגטון", שעל סיפונה 80 מטוסי קרב ו-5,000 חיילים. בעיר הבירה מנילה, מוצבים מאז אירע האסון חיילים אמריקאים חמושים. לפי פרסומים בתקשורת המקומית, הפעלת נמלי התעופה באזורים מוכי האסון הועברה לידי צבא ארה"ב.

הקומוניסטים מאשימים את ארה"ב בכך שהיא "מנצלת את אסון הטבע לשם הגברת נוכחותה הצבאית בארצם. זאת, ממש כשם שב-2010 ארה"ב ניצלה את רעידת האדמה בהאיטי כדי להציב נוכחות קבועה של חיילים, אשר נותרו שם עד היום". "העם הפיליפיני מברך על העזרה הבינלאומית וזקוק לה, אך הוא ימשיך להגן על עצמאותו הלאומית. דרושים לנו מזון, מים ותרופות, ולא ספינות מלחמה", נמסר בהודעה.

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2013break/11/G45_2013.pdf