הפגנות ברחבי ארה"ב בעקבות נצחונו של טראמפ; ח"כ חנין: תוצאות הבחירות הן קשות ומדאיגות

ארצות הברית מתעוררת היום (רביעי) לבוקר חדש שבו נשיאה ה-45 הוא איש הימין הקיצוני והמיליארדר מניו יורק דונלד טראמפ. איל הנדל"ן וכוכב הריאליטי לשעבר ניצח את יריבתו מהמפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון. ניצחונו חולל הפגנות נגד הנשיא הנבחר שפרצו בשעות הבוקר (שעון ישראל) בכמה ערים ברחבי המדינה. צעדות נערכו בערים אוקלנד, לוס אנג'לס, פורטלנד וניו יורק. מאות סטודנטים נאספו להפגנה באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס, ובאוקלנד שבצפון קליפורניה המפגינים אף הציתו אש. כמו כן, באורגון דווח על מפגינים שהציתו מוצרים ממותגים של קמפיין טראמפ. מפגינים נוספים נאספו מול הבית הלבן כבר בשעות הלילה, וקרא קריאות בגנותו.

2016-11-09_184559

מנהיגת "החזית הלאומית", מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, בירכה בין ראשונים את המועמד הרפובליקני לנשיאות טראמפ. בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, כתבה: "ברכות לנשיא החדש של ארצות הברית דונלד טראמפ ולעם האמריקני החופשי!. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך היום את טראמפ: "הנשיא הנבחר טראמפ הוא ידיד אמת של מדינת ישראל", אמר. "נפעל יחד כדי לקדם את הביטחון, היציבות והשלום באזורנו. הקשר האיתן בין ארצות הברית לישראל מבוסס על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וגורל משותף". נתניהו הוסיף כי "אני בטוח שהנשיא הנבחר טראמפ ואני נמשיך לחזק את הברית הייחודית בין ישראל וארצות הברית ונביאה לגבהים חדשים".

לעומת זאת, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר כי "תוצאות הבחירות בארה"ב הן קשות ומדאיגות. אבל, חשוב לזכור, פוליטיקה של שינוי אמיתי לא מתחילה בבחירות ולא מסתיימת בהן. חשוב מה שקורה בצמרת המערכת הפוליטית, אבל חשובה לא פחות ההתגייסות של אנשים לפעולה ולמאבק. האם תצליח תנועת השטח הגדולה שקמפיין סנדרס יצר למצוא דרך לפעול, להתנגד וליזום, ולהשפיע על סדר היום?". לדבריו "טראמפ ניצח לא בזכות המיעוט הגזעני, אלא בזכות הרוב הכועס. הוא נבחר באותה מדינה שפעמיים בחרה נשיא שחור ברוב גדול. הסוקרים והפרשנים לא הצליחו לראות את עוצמת הכעס והתסכול, בארה"ב אבל לא רק בה. מתוך המערכת קשה לראות שהכעס עליה הוא לא רק מובן, הוא גם מוצדק. איהשוויון במדינות המערב שובר שיאים. המרחק בין האלפיון העליון לבין שכבות הביניים וציבור העובדים גדל והולך. יותר ויותר אנשים מבינים שהשיטה פועלת נגדם. הם כועסים, ונמאס להם מהפוליטיקאים הממסדיים המייצגים המשכיות של שיטה ומערכת רקובות". כמו כן "הכעס יכול היה להיות גם מקור של שינוי חיובי. הקמפיין המלהיב של ברני סנדרס הראה ששינוי כזה אפשרי גם בארה"ב. אבל כאשר האפיק של שינוי משמאל נחסם, יותר ויותר אנשים פונים לאפיק המסוכן של "שינוי" מימין. קמפיין טראמפ הדגים שוב שכאשר בזירה לא מוצגת תשובה אמיתית משמאל למשבר של המערכת, אז צומחת, במהירות מפלצתית, תשובה מזויפת ומסוכנת מימין".

ח"כ חנין סבור שבחירתה של הילארי קלינטון כמועמדת הדמוקרטים הייתה שגיאה גדולה. "היא ייצגה, עבור בוחרים רבים, בדיוק את מה שמעורר התנגדות. סטטוסקוו, קשרי הוןשלטון, גלובליזציה שפוגעת בשכבות הביניים והמוחלשים. הערכתי ואני מעריך גם עכשיו שאם ברני סנדרס היה המועמד הדמוקרטי, אז היה לו סיכוי גדול להיבחר לנשיאות. כשקלינטון נותרה מול טראמפ, הבחירות הפכו לעצובות, ההתלהבות נעלמה ונפגעו שיעורי ההצבעה בקרב צעירים ומיעוטים. לא הספיקה האמירה הרציונלית הנכונה שצריך להצביע נגד טראמפ כי בחירתו משליטה על הפוליטיקה האמריקאית סדר יום מסוכן, גזעני, שונא נשים ומיעוטים".

עבור ח"כ חנין לקחי הבחירות בארה"ב "רלוונטיים גם לנו. גם בישראל המשבר מייצר סכנות גדולות, אבל גם אפשרויות. גם אצלנו אנשים יהיו מוכנים להתגייס לתנועת שינוי, אם וככל שנצליח ליצור אותה. גם אצלנו חיוני להשתחרר מהתפיסה המוטעית שפוליטיקה היא רק בחירות. גם אצלנו חשוב לבלום את הימין הקיצוני. אבל את זה אפשר לעשות לא ממקום של מרכז מטושטש, אלא ממקום של חלופה אמיתית ומלהיבה".