העוני בישראל מעמיק ותוכנית נתניהו-סמוטריץ להתמודדות עם היוקר היא אחיזת עיניים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו אמש "תכנית למאבק ביוקר" שכולה אחיזת עיניים. זאת בעת שהעוני גדל, כפי שפורסם הבוקר בדו"ח של הביטוח הלאומי. עיקר התכנית הינו המשך המדיניות של הממשלה היוצאת עם תוספות קלות, שמשמעותן עשרות שקלים בודדים למשק בית בחודש. בתוך כך ניכסו לעצמם נתניהו וסמוטריץ' העלאתן של קצבאות מסויימות, שהיו מתעדכנות אף אם לא הייתה קמה ממשלת הימין. גם עדכון מדרגות מס שהובטח במסיבת העיתונאים היה מתוכנן.

ארבעה הם הצעדים שפורסמו אמש: הוזלות המים, החשמל, הארנונה והדלק. אך מניתוח ההוזלות עולה כי מדובר בהונאה: ההוזלה בחשמל צפויה להגיע לכ-240 ש"ח למשק בית בשנה, ההפחתה במחיר המים תעמוד על שקלים בודדים בלבד, ההוזלה בארנונה תחסוך כ-70 שקלים בשנה בממוצע, הפחתה של 10 אגורות במס הבלו הוא המשך של צעדי הממשלה הקודמת. יצוין שראש הממשלה ושר האוצר לא התייחסו כלל לצעדים שניתן לנקוט כעת כדי להקל על היוקר, בייחוד בקרב העובדות והעובדים המשתכרים שכר נמוך, כגון העלאה בשכר המינימום (שאינו מעדכן זה כחמש שנים) או תשלום תוספת יוקר לכלל השכירים.

כאמור, המוסד הביטוח הלאומי פרסם הבוקר את דו"ח העוני השנתי, הסוקר את נתוני העוני על פי הכנסה בישראל. על פי נתוני הדו"ח, ב-2021 חיו בישראל 1.95 מיליון אזרחים עניים, בהן 854 אלף ילדים ו-212 אלף אזרחים ותיקים. בין שנת 2020 לשנת 2021 עלה אחוז המשפחות העניות מ-20.6% ל-21.0%. אחוז האזרחים העניים עלה מ-20.5% ל-21%, ואחוז הילדים העניים עלה מ-27.2% ל-28%.

זוג עם שני ילדים ייחשב עני אם ההכנסה שלו תהיה נמוכה מ־9,117 שקל, וזוג עם ארבעה ילדים ייחשב עני אם ההכנסה שלו תהיה נמוכה מ־12,108 העלייה הגבוהה ביותר בשיעור העוני נרשמה בקרב האזרחים הוותיקים, ככל הנראה כתוצאה של הפסקת המענקים המיוחדים שניתנו ב־2020, ועקב השתתפותו המועטה של פלח אוכלוסייה זה בשוק העבודה בשל הקושי לחזור לעבוד. מהדו"ח עולה עוד כי בהשוואה בינלאומית נותרת ישראל ברמת עוני מהגבוהות ביותר בארצות הקפיטליסטיות המפותחות, למרות רמת סיוע גבוהה יחסית בתקופת סגרי הקורונה.

 

עוד בנושא