העובדים בתעשיית האנרגיה באיראן הצטרפו למחאה נגד השלטון

המחאה ההמונית ברחבי איראן על מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני נמשכת זה השבוע רביעי ברציפות, ומסתמנת כאחת המחאות העממיות הרחבות ביותר מאז  כינון השלטון האיסלמי הרודני ב-1979.

שביתת עובדי ענף הנפט באיראן ביולי אשתקד (צילום: האינטרנציונל המתקדם)

 

המחאות התרחבו אתמול (שני) לעובדי ענף התעשייה החשוב ביותר באיראן – הנפט והגז. העובדים במספר אתרים פתחו בשביתה במחאה על מותה של אמיני ונגד הדיכוי האלים של המחאות מצד כוחות הביטחון. סרטוני וידאו שפורסם מהמחאה בתשלובת הפטרוכימית בבושהר שבדרום מערב איראן מתעדים מאות עובדים שחדלו מעבודתם, ופתחו בקריאות "מוות לרודן".  לשביתות הצטרפו גם עובדי בתי זיקוק ביישובים אבדאן וקנגאן. יצוין שחרף האיסור על פעילותם של ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים, עובדי ענף האנרגיה כבר שבתו אשתקד בדרישה לתוספות שכר.

על פי הדיווחים, מספר הנפגעים בעימותים עם כוחות הביטחון האיראניים ממשיך לעלות כל הזמן ועל פי ההערכות של ארגוני זכויות אדם, מספר ההרוגים עולה על 185. סרטונים שעלו לרשת מראים כי גם אתמול התקיימו הפגנות בעשרות ערים ברחבי איראן, ונרשמו עימותים קשים בין המפגינים לשוטרים בערים וביישובים במחוז כורדיסטן, כולל בעיר סאקז שבה התגוררה אמיני בת ה-22.

כמו כן, צעירים איראנים שמאסו במשטר, בדיכוי החופש ובפגיעה בזכויות הנשים מוסיפים למחות. במהלך השבוע האחרון התקיימו הפגנות באוניברסיטאות רבות, ובעשרות מהן המרצים והסטודנטים הכריזו על שביתה. סטודנטים תועדו צועקים "מוות לדיקטטור" – קריאה שמכוונת למנהיג העליון עלי חמינאי.

 

סרטונים – מחאות עובדי בתי הזיקוק באיראן:

https://www.facebook.com/IASWI/videos/855187835851843

https://www.facebook.com/IASWI/videos/502067518178254