קו לעובד: עובדים בגדיד תמרים בהתנחלויות בבקעת הירדן משתכרים 10 שקלים לשעה

"85 שקלים ליום עבודה בן 8 שעות, ילדים בני 12 שעובדים כתף אל כתף לצד הוריהם וקרובי משפחה אחרים. ללא תלושים, ללא זכויות סוציאליות וללא אכיפה", כך תיארה פעילת קו לעובד את מצבם של תושבי בקעת הירדן הפלסטינים המועסקים בגדיד תמרים בהתנחלויות באזור.

בשבוע שעבר ביקרה קבוצת פעילי קו לעובד בכפר זובידאת שבבקעת הירדן שתחת כיבוש ישראלי, ושוחחה עם עובדי חקלאות פלסטינים המועסקים בהתנחלויות. לדבריהם אין באזור מקורות פרנסה חלופיים, והעבודה בחקלאות היא הדרך היחידה להתפרנס. "הכפר עצמו אינו יכול לגדל את גידוליו עצמאית בגלל שהמדינה קטעה את גישתם למים, והשדות והמטעים שלו יבשים ומוזנחים. בהתנחלויות, מאידך, מטעי התמרים אדירים, בתי האריזה הומים, שדות התבלין מלבלבים והחקלאות פורחת", הוסיפו.

לדבריהם "למי אכפת שהגידולים הללו מתאפשרים הודות לכוח עבודה זול, מנוצל ונרמס, המורכב מגברים ונשים ששכר מינימום, חופשה שנתית, ימי חג בתשלום הם לא יותר מחלום רחוק והמועסקים בניגוד כל חוקי העבודה של ישראל?". "ומה בנוגע לחשיפה היומיומית לחומרי הדברה מסוכנים ועבודה בתנאים מחפירים, הפוגעים בבריאות העובדים? גם את אלה פגשנו בבקעה: עובדים הסובלים מבעיות נשימה, נגעים בעור ובעיות בריאותיות נוספות אינם זוכים כאן לשום מענה והגנה", הדגישו.

גדיד תמרים בבקעת הירדן שתחת כיבוש ישראלי (צילום: קו לעובד)

 

הביקור של הקבוצה החל בבית העם ביריחו ובמשרדי הפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים הפלסטינים בעיר, שם הם פגשו עובדים שסיפרו על ניצולם בידי המעסיקים הישראלים: המעסיק שלא בא במגע ישיר עם העובדים, אלא רק דרך מנהל עבודה פלסטיני המקבל תשלום בגין עבודתם ולא פעם עושה קופה על חשבונם; נהגי הסעות הגובים תשלום מתוך שכר העובדים – ומבנה העסקה מעוות הנשען על היעדר תעסוקה חלופית.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113850