הסרבן רומן לוין טורטר בין בתי כלא צבאיים בשל הפגנות תמיכה

סרבן המצפון רומן לוין, שעל כליאתו פורסם לראשונה בגיליון 8 של "זו הדרך", שוחרר לאחרונה מכליאה בת 30 יום לאחר שהצהיר על סירובו להמשיך ולשרת בצבא.

2019-04-03_201640

בשל הפגנה שתוכננה מול כלא 6 בו הוחזק, הועבר לוין לכלא 4. לטענת שלטונות הצבא, לא היה קשר להפגנה המתוכננת, אלא שברשת מסרבות סבורים אחרת. "בפועל הם מעבירים כלואים מכלא אחד לאחר כשאנחנו מכריזות על הפגנה כדי להקשות על הארגון", נמסר. "הצבא מעדיף להעביר במיוחד כשמדובר בכלא 6, כי הכלואים שומעים את הנאמר בחוץ בגלל ההגברה. בפעם שעברה הם הכניסו את כל החיילים פנימה כי הם שמעו את הצעקות שלנו בחוץ".     לוין הוחזק בבידוד לאורך כל כליאתו בשל סירובו ללבוש מדים.

בשיחה עם "זו הדרך", הוא מספר על תנאי הבידוד הקשים: "לא פשוט שם. אפילו להיות לבד באמת, אי אפשר. אין בתא נייר טואטלט, למשל. אתה קורא לסוהר, הוא נאלץ לגלגל לך נייר טואלט, להעביר ורק אז אתה משתמש בו. לוקח לסוהרים גם זמן להגיע אחרי שאני קורא להם. גם להוריד מים, אגב, אי אפשר בלי סוהר. צריך לקרוא לו והוא מגיע עם צינור".

נוסף לכך, בכליאתו הנוכחית אישרו שלטונות הצבא ללוין להכניס אך ורק ספרי דת לתאו. לכן בילה את הזמן בבידוד ללא ספרים, למרות דרישותיו הנשנות והחוזרות. לאחר עתירה של עו"ד נועה לוי המייצגת אותו, הותר ללוין להכניס ספרים לתא כליאתו החל בתקופת הכליאה הבאה.

לוין (20) נולד וגדל באוקראינה, ומדגיש בשיחה כיצד המצב הפוליטי שם נוכח עליית הכוחות הלאומניים השפיע על החלטתו לסרב כאן. "רומן מביא קול אחר; קול של השפעה על המציאות כאן בעקבות המציאות הפוליטית הקשה אליה נחשף באוקראינה", מספרת עורכת דינו נועה לוי. "רומן, כאוקראיני, מרגיש נרדף ואף חווה רדיפה אישית מלאומנים קיצוניים אוקראינים. זה מה שדחף אותו לחשוב מחדש על מה זה צבא, מה זה לאום, מה זה לאומיות, מה זה ימין ומה זה שמאל. ההצטרפות שלו לקומוניזם ולברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י) היא הדבר הכי רחוק מהפשיזם לו היה עד באוקראינה".

"היה עוד מקרה שזכור לי", אומר לוין. "על החייל בבידוד יש תמיד שומר מקרב החיילים הכלואים. הוא היה דובר רוסית, כמוני, ולכן דיבר איתי רוסית. אחד הסוהרים צעק עלינו שנפסיק לדבר רוסית, כי 'פה זה מדינת היהודים ופה מדברים עברית'". לוין נשפט בגין סירובו לדבר עברית, הוארך זמנו בבידוד ונמנעו ממנו שיחות טלפון. בסיום השיחה עם "זו הדרך", אמר לוין כי הוא מתעתד להסגיר את עצמו שנית לשלטונות הצבא וכצפוי להיכלא פעם נוספת בהמשך אפריל.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"