הסכם כניעה נחתם בבנק דיסקונט בתמיכת ההסתדרות: לראשונה 2,000 עובדי דור ב'

בנק דיסקונט דיווח הבוקר (ראשון) כי חתמה על הסכם עבודה חדש לחמש השנים הקרובות, עם ועד העובדים וההסתדרות. הסכם החדש הוא הסכם כניעה של ההסתדרות והוועד ומעניק אפשרות להנהלת הבנק להעסיק מספר גדול של עובדים לטווח ארוך ממסגרת הסכמי דור ב', בלי שיהפכו לעובדים קבועים, בשונה מהנהוג עד כה.

יצוין באוגוסט האחרון בנק דיסקונט הציג רווח של 860 מיליון שקל המהווה עלייה של כמעט 400% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד, שעמד על 174 מיליון שקל. כתוצאה מכך רשם הבנק תשואה גבוהה מאוד להון של 18.3% לעומת 3.7% ברבעון המקביל. את המחצית הראשונה של השנה סיים הבנק ברווח של כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת רווח של 453 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

עובדי בנק דיסקונט "ארעיים" במשך שנים רבות מפגינים ב-2018 נגד הוועד שאינו מוכן להגן על זכויותיהם (צילום: התאגדות עובדי דיסקונט)

 

עד היום עובד שהוגדר כ"ארעי" יכול היה לעבוד עד 4 שנים במעמד זה ולאחר מכן להפוך לעובד קבוע. כעת, יוכל הבנק להסב "עובד ארעי" ל"עובד יציב" וזה יוכל לעבוד בבנק לאורך שנים ללא חוזה אישי – יהיה מאוגד בוועד העובדים, בתנאים ירודים  והבנק יוכל להחליט בכל עת לפטרו. על פי ההסכם, מספר "העובדים היציבים" בבנק לא יעלה על 2,000 בכל רגע נתון והבנק התחייב להסב 300 עובדים למעמד קבוע בתקופה של עשר שנים.

פרט נוסף בהסכם בין הצדדים הוא שינוי במודל הבונוסים: מדרגות הבונוס שונו כך שתידרש תשואה להון גבוהה יותר כדי שהעובדים יוכלו להגיע לבונוס מקסימלי. כך, למשל בתשואה של 10% תשולם משכורת אחת פחות בהשוואה להסכם המקובל כיום ועל מנת לקבל בונוס מקסימלי נדרשת תשואה של 14%. ב-2014 עמדה התשואה על 4.2% בלבד – ב-2019 כבר הגיעה ל-9.3%.

עוד מסדיר ההסכם החדש תוספות שכר בבנק וכן תשלום של מענקים חד פעמיים בסך 200 מיליון שקל, בין היתר בגין המעבר לקמפוס בראשל"צ – אליו צפויה קבוצת דיסקונט לעבור בעוד כשנה. בדיסקונט מציינים כי מתווה השכר החדש משקף תוספת שכר בשיעור שנתי ממוצע, שאינו שונה באופן מהותי ממתווה השכר על פי הסכם השכר הקודם, כך שסך כל הוצאות השכר אינן צפויות להשתנות באופן מהותי. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, בירך על הסכם הכניעה כי לדבריו "בבנק יש כיום יחסי עבודה מתקדמים ומודרניים, ואני שמח שזה מתבצע בצורה הטובה ביותר".