הסטודנטים של חד"ש על פועלו של אלקין: השר הגזען ירסק את ההשכלה הגבוהה

פרופסור אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, נבחר היום (רביעי) לתפקיד יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות החדש. זאת, לאחר שהיו"ר הקודם פרופסור רון רובין, התפטר במחאה על התנהלותו הדורסנית של שר המים וההשכלה הגבוהה, זאב אלקין, מול האוניברסיטאות. כהן, שמשמש כנשיא האוניברסיטה העברית מאז ספטמבר 2017 ונחשב לאחד מהחוקרים המובילים בתחום המדעים הקוגניטיביים, נבחר לתפקיד על ידי נשיאי האוניברסיטאות. "אנחנו נמצאים בתקופה קשה בה חייבים לשמור על מערכת ההשכלה הגבוהה. אני מעריך את פרופ' רון רובין על הצעד האמיץ שנקט כמחאה על התנהלות השר אלקין וניסיונותיו להכניס ברגל גסה שיקולים פוליטיים למחקר והמדע בישראל", אמר עם כניסתו לתפקיד.

כאמור, רובין התפטר אתמול וכתב: "תקופה קשה דורשת צעדים קשים. ולכן, כצעד של מחאה ומתוך תחושה של סכנה אמיתית לעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, החלטתי לנקוט בצעד חריף שאף יו"ר ור"ה בעבר לא נקט החלטתי להתפטר מתפקידי כיור ור"ה". עוד הסביר רובין במכתבו: "אני תקווה כי בכך אצית את אש המרד בקרב כל הסגל האקדמי בישראל, ציבור הסטודנטים, וכל אדם במדינת ישראל שעתיד הדמוקרטיה, המדע, המחקר, והחופש לחשוב יקרים לליבו. חברות וחברים, חייבים להתעורר טורקיה זה כאן".

בהודעה על התפטרותו, רובין מתח ביקורת חריפה על אלקין, וכתב כי "ידענו בעבר מאבקים על חופש הביטוי ועצמאות ההשכלה הגבוהה, אך הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים, טרם חווינו. תקופה קשה דורשת צעדים קשים. ולכן, כצעד של מחאה ומתוך תחושה של סכנה אמיתית לעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, החלטתי לנקוט בצעד החריף".

גם חד"ש סטודנטים פרסמה הודעת גינוי חריפה נגד אלקין, תחת הכותרת "גזען, פשיסט, וירסק את ההשכלה הגבוהה". לדברי תאי הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטאות "השר להשכלה הגבוהה פועל מיום כניסתו לתפקיד לריסוק ההשכלה הגבוהה, פוגע במתמשך בעצמאות האקדמיה, מנסה לשלוט ולמנות נציג של אוניברסיטה בהתנחלות לוועדה לתכנון ותקצוב, ומוביל קו לוחמני נגד עצמאות האקדמיה בניגוד מוחלט לאינטרסים שלנו כסטודנטים, ואף של המרצים וראשי האוניברסיטאות". עוד הדגישו בחד"ש ש"אלקין, תומך נלהב של 'אם תרצו', נציג ממשלת הימין, נכשל בטיפול במשבר הקורונה, נכשל בחינוך, ועכשיו עושה את מה שהבוס שלו בבלפור דורש לרסק את כל ניצני ההתנגדות למדיניות הממשלה".