הסטודנטים של חד"ש הפגינו בקמפוסים נגד רצח נשים; מחאות ביפו, קריית שמונה, סחנין, נצרת, עראבה ובאר-שבע

הפגנות נגד רצח נשים נערכו שוב אתמול (רביעי) ברחבי הארץ בקריאה לממשלה לפעול בנושא, בעקבות מקרי הרצח של יארא איוב (16) מגוש חלב וסילבנה צגאיי (13) מתל אביב בשבוע האחרון. בצהריים ובערב התקיימו במקביל הפגנות שארגנו תאי הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטאות תל אביב, חיפה, העברית בירושלים ובן גוריון שבבאר שבע.

ליאנא שעבאן, מזכירת חד"ש סטודנטים באוניברסיטת חיפה וממובילות המחאה אמרה בהפגנה כי "יצאנו היום, יהודיות וערביות, להשמיע צעקה ברורה נגד החברה הפטריארכלית והמדיניות הממשלתית שמפקירה את הנשים. ממשלת ישראל נושאת במלוא האחריות להמשך האלימות ושפיכות הדמים. ממשלה שמחלקת נשק ימינה ושמאלה, מתנגדת לוועדת חקירה, מתנגדת לתקצוב תכנית ההצלה ומעניקה גיבוי למשטרה כושלת חייבת ללכת הביתה".

בהודעה שנמסרה לפני ההפגנות נאמר: "מקרי הרצח והאלימות בשבוע האחרון הם המשך ישיר לגל האלימות המופנה כלפי נשים על רקע מגדרי, בשל הרצון לשלוט בהן, בהתנהגותן, בחייהן ובדרכי חשיבתן. חברה המדכאת נשים ושותקת נוכח הפגיעה המתמשכת בהן נושאת באחריות המלאה לשפיכת דם הנשים. ואולם, הבעיה איננה רק בחברה הפטריארכלית: היעדר הביטחון הוא תוצאה ישירה של מדיניות הממשלה, הנושאת באחריות להמשך שפיכות הדמים. בשבוע האחרון חזרה ממשלת הימין והוכיחה כי אלימות ורצח נשים אינם מעניינים אותה, כשבלמה את הצעת החוק להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעקבות ריבוי מקרי רצח הנשים – 24 נרצחות מאז תחילת 2018."

2018-11-29_203250

פעילי חד"ש באוניברסיטה העברית מפגינים נגד רצח נשים, אמש, בקמפוס הר הצופים (צילום: זו הדרך)

כמו כן, עשרות נשים וגברים תושבי יפו התאספו אמש מול מטה משטרת מחוז תל אביב ברחוב סלמה בעיר, זאת במחאה על אוזלת ידה של מערכת אכיפת החוק נוכח האלימות הגואה נגד נשים ברחבי הארץ. מחאת התושבים אורגנה על ידי הפורום היהודיערבי של נשות יפו.

במקביל התקיימה הפגנה של תלמידי בתי ספר בעיר נצרת, התלמידים עמדו בדממה והניפו שלטים עם הכיתוב: "די", ו"מי הבאה בתור?". גם בעיר סכנין התאספו מפגינים ב"כיכר השהידים", במחאה על רצח נשים. הפגנות נוספות נערכו בצומת רסקו שבקריית שמונה ובעיר עראבה.

היום אחה"צ נערכה מחאה שקטה נוספת ברחבת עיריית באר שבע. אורה סלומון, תושבת העיר ואחותה של שרה יאסו שנרצחה על ידי בןזוגה לפני כשש שנים וחצי, כתבה לקראת ההפגנה לראש העיר רוביק דנילוביץ': "אחותי היקרה נרצחה רצח אכזרי ומזעזע. הוא אנס את הגופה שלה וערף את ראשה וכל זאת לעיני הילדים. היא הותירה לי שלושה ילדים לתפארת, שכיום הם בני 14, 13 ו-10. שנים הייתי עסוקה בגידולם. אני ואחותי גידלנו אותם יחד, פשוט כך. היא חיה איתנו למרות הכול". יצוין ששדולת הנשים הכריזה על שביתת נשים ביום שלישי הקרוב.