הנהיג את מהפכת אוקטובר ברוסיה: מאה שנה למותו של ולדימיר איליץ' לנין

בפדרציה הרוסית ובכל העולם יציינו היום (ראשון) מאה שנה למותו של ולדימיר איליץ' לנין. כמהפכן וכמדינאי שהשכיל לצפות למרחקים, מעבר למידי, שידע לדבר אל המוני פועלים, מלחים וחיילים ולממש את מבוקשם: שלום, צדק ואדמה לאיכרים. ברשימה זו נעסוק בפרק אחד בפועלו של לנין, אולי החשוב ביותר: מהפכת אוקטובר והיום שאחריה.

ב-7 בנובמבר 1917, יום המהפכה, לא עלה בידי הכוחות המזויינים בהובלת המועצה הצבאית-מהפכנית של פטרוגרד לכבוש את ארמון החורף, משכן הצאר. לנין, שהגיע לפטרוגרד דרך פינלנד, גייס לשורות הבולשביקים את הקולונל המוכשר סבצ'ניקוב. בתמרון מהיר, הגיע הקולונל יחד עם חייליו לפטרוגרד ובמהרה השתלט על ארמון החורף. כך עבר השלטון לידי איחוד מפלגות השמאל.

חרף ניצחון ההתקוממות, המצב ברוסיה הדרדר. צבא  הקצונה הלבנה, ששירתה את הצאר המודח תחת הגנרלים אלכסייב וקורנילוב, נכשל תחילה כישלון חרוץ היות שלא זכה בתמיכה עממית. לכך יש להוסיף את המרד של הסוציאליסטים המהפכנים (הס"ר), שהיו פופולרים בקרב אוכלוסיית האיכרים, נגד השלטון החדש. מעבר של תמיכת האיכרים למחנה הלבנים היה יכול להיות טרגדיה עבור שלטון הבולשביקים. אספקת התבואה החיונית לתושביה של רוסיה עמדה על בלימה.

המאבק על התודעה של אוכלוסיית האיכרים עמד במרכז הפרוגרמה הפוליטית של לנין. בסעיף הראשון בחיבורו "תזות של אפריל" פנה לנין בעיקר לחיילים שלא רצו להילחם יותר בעד האינטרס הבורגני ודרש הפסקת המלחמה מיד. בסעיף השישי פנה לנין אל האיכרים העניים והבינוניים ודרש הלאמה מידית של כלל הקרקעות בכפרים. הסובייטים ברחבי רוסיה אכן עסקו בכך, וזה חולל מפנה פוליטי בקרב השכבה השמרנית של האיכרות והוביל לבסוף לתמיכתה במהפכה.

משימה נוספת הייתה הקמת הצבא האדום, גיבושו וחישולו בקרבות. הרעיונות של לנין והבולשביקים דיברו מלכתחילה לחיילי הצבא הצארי, למלחים ולפועלים שגויסו למלחמת העולם הראשונה. המפלגה הבולשביקית צידדה בשילובם בצבא האדום של קצינים לשעבר בצבא הצאר וכן התירה חופש פעולה יחסי למצביאים צעירים וכריזמטיים שכישוריהם נתגלה בקרבות של מלחמת האזרחים. השילוב של גנרלים צאריים כגון ברוסילוב עם מפקדים חדשים בהם פרונזה וטוכצ'בסקי, הניבו סינתזה של רעיונות מערכתיים מהפכניים בתורת הלחימה הצבאית.

חיילי הצבא הלבן שהתנגד למהפכה נהגו בכפרים ובערים  באלימות ובאנרכיה וביצעו פוגרומים נגד היהודים, ביזה ואונס. אלימות זו דחפה להתגייסות תושבים לכוחות האדומים. לנין הורה לצבא האדום לשים דגש ביחס טוב לאוכלוסייה. הוראה זו וכן המשמעת הקפדנית שדרשו הבולשביקים מחייליהם נשאו פרי: הרוב המוחלט של האוכלוסייה העביר את תמיכתו לצבא האדום לעתים מתוך אידיאולוגיה ולעתים מרצון לנקמה. עמידתם האיתנה של לנין ומפלגתו על ביצוע מצעם, יכולת הצפייה של מהלכי האויב ותמרון דיפלומטי חסר תקדים הובילו לניצחון המהפכה ולכינון ברית-המועצות ב-30 בדצמבר 1922.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108025