חיפה: כאלף ערבים ויהודים הפגינו נגד המלחמה בעזה

כאלף איש הפגינו היום (שבת) בכיכר פריז בחיפה נגד המלחמה בעזה ביוזמת ״שותפות השלום״ – קואליציה של חד״ש עם תנועות וארגוני חברה אזרחית המתנגדים למלחמה. ההפגנה הייתה ההפגנה הגדולה ביותר נגד המלחמה שנערכה בעיר מאז 7 באוקטובר. היא התקיימה לאחר שהמשטרה ניסתה לאסור על קיומה, אך נכנעה בעקבות עתירה לבג״ץ של "שותפות השלום" והאגודה לזכויות האזרח.

המפגינים בעיר התחתית הניפו שלטים בעברית ובערבית בהם נכתב ״די למלחמה״, ״עסקה עכשיו – כולם תמורת כולם״, ״בעזה ובשדרות ילדים רוצים לחיות״ ו״די לטבח בעזה״. במהלך ההפגנה התנפלו שוטרים על המוחים והחרימו שלטים בהם נכתב ״די לטבח״.

בהפגנה נשא דברים מזכיר חד״ש אמג׳ד שביטה, שאמר: ״באנו לזעוק את זעקת העם הערבי הפלסטיני, עמנו הנטבח בעזה. באנו לזעוק את זעקתן של המשפחות השכולות בעוטף עזה, ואת זעקתן של האמהות שבניהן נשלחו להרוג ולהיהרג במלחמה המיותרת שאין לה שום הצדקה. איננו מסכימים זה עם זה על הכל, אך כולנו מסכימים שמוכרחים לעצור את המלחמה הנוראה הזו״.
עוד הוסיף: ״לא נוותר על הזכות להפגין ולהשמיע את קולנו – גם ביישובים ערביים וגם בערים המעורבות ובערים היהודיות. נמשיך להפגין עד שתסתיים המלחמה״.

אחריו נשאה דברים מיכל ברודי-ברקת מארגון ״זעקת האמהות״, אם לחייל המשרת בעזה: ״כ-200 חיילים נהרגו בעזה מאז הכניסה הקרקעית. הרמטכ״ל קורא להמשיך את המהלך ולשחזר את ההצלחה בלבנון. מה קורה כאן? למי זה טוב? נתניהו קורא להמשיך עד הסוף. למה הוא מתכוון?״ זעקה.
״את מה שמתרחש בעזה לא ניתן לתפוס. מעל 24 אלף הרוגים, רובם נשים וילדים. מאות אלפי פצועים, הרס בממדים אדירים ושני מיליון פליטים. זו זוועה אנושית שלא ניתן להצדיקה״, הוסיפה.

כמו כן נאם בהפגנה עודאי ע׳נאים, סטודנט באוניברסיטת חיפה שהיה קורבן לרדיפה פוליטית: ״אני גאה לעלות על הבמה בהפגנה ההמונית כאן בחיפה, העיר בה אני לומד. אנו מפגינים בנחישות ובאומץ למען הפסקת המלחמה בעזה ועסקה של כולם תמורת כולם.
האירועים האחרונים מוכיחים שוב שאין דרך להכניע את העם הפלסטיני ולגרום לו לוותר על זכותו להגדרה עצמית. אין פתרון צבאי – הוא יוביל רק להמשך שפיכת הדם של שני העמים. הפתרון היחידי הוא הפתרון המדיני״.

בהתייחס למתקפה הפשיסטית עליו אמר ע׳נאים: ״התקופה הזו חשפה את הפשיזם בחברה הישראלית. האוניברסיטאות פועלות כאילו הן חלק מזרועות הביטחון. הימין הקיצוני מסית ומאיים עלינו. אנשי ימין לעדו לנכות שלי ולעובדה שאני נעזר בכיסא גלגלים, ואמרו לי שעלי ללמוד לעמוד לפני שאביע את דעותי. אמרו שקיבלתי את כסא הגלגלים משיח׳ יאסין ושצריך לפוצץ אותי יחד איתו. אך ההסתה והרדיפה הפוליטית לא יפחידו אותי ואת שאר הסטודנטים הערבים – נמשיך לקרוא לעצירת המלחמה ולשלום בין העמים״.

מעוז ינון, ששני הוריו נרצחו ב-7 באוקטובר, אמר בהפגנה: ״שר הביטחון לא מבין בביטחון. השר לביטחון פנים בוודאי לא מבין בביטחון. הרמטכ״ל והאלופים לא מבינים בביטחון. מי שמבינה בביטחון זו הבת שלי עדן, שמבינה שבשביל ביטחון צריך שוויון, צדק ושלום״.
עוד הוסיף: ״נקמה היא לא התשובה. היא אף פעם לא תהיה התשובה״.

ישי מנוחין, אחד מראשוני סרבני ״יש גבול״, אמר בנאומו בפני המפגינים: ״יש דברים שאנשים הגונים לא עושים. אנשים הגונים לא גורמים ל-24 אלף מתים בעזה. אנשים הגונים לא מבצעים את טבח 7 באוקטובר. אנשים הגונים לא נוקמים. הם מחפשים איך לחיות פה אחד לצד השני.
אני שמח על כל אדם שאומר ׳לא׳, ולא מוכן לקחת חלק בטבח שקורה בעזה. אנשים הגונים לא לוקחים חלק בפשעי מלחמה ובמלחמות שכל מטרתן נקמה ואי מציאת פתרון. אנשים הגונים מחפשים שלום ונאבקים למענו. אני שמח להיות פה היום לצד כל כך הרבה אנשים הגונים״.