המשטרה רוצה לחקור מרצה בגלל רשומה; מאות מרצים דורשים הגנה בפני המקרתיזם המשתולל

המשטרה פנתה היום (רביעי) לפרקליטות על מנת לחקור מרצה לפילוסופיה מאוניברסיטת תל-אביב, ד"ר ענת מטר, בחשד "לתמיכה או הסתה לטרור". זאת, בשל רשומה שפרסמה השבוע בפייסבוק לאחר מותו מסרטן של האסיר הפלסטיני וליד דקה. יצוין שרשומה נמחקה בידי פייסבוק.

שר החינוך יואב קיש (הליכוד) אף פנה במכתב לנשיא האוניברסיטה ודרש ממנו לפעול נגד מטר. "הזדעזעתי עמוקות לקרוא את הדברים", כתב קיש, "שכן לא יעלה על הדעת שמרצה בכירה באוניברסיטה בישראל תביע הערצה פומבית כלפי מחבל עם דם על הידיים". דקה, ותיק האסירים הפלסטינים שנפטר השבוע, נידון למאסר עולם ועונשו נקצב ל–37 שנות מאסר שסיים לרצותן, אך ב–2017 נידון לשנתיים מאסר נוספות בעקבות הרשעתו בהברחת משכיר טלפון נייד לכלא קציעות. אוניברסיטת תל אביב מסרה בתגובה כי היא "מגנה ומוקיעה את הדברים", אך ציינה כי מדובר ב"התבטאות פרטית שלא במסגרת האקדמית". עוד נמסר כי "הדברים ייבחנו בהמשך בהתבסס על מדיניות האוניברסיטה בעניין חופש הביטוי".

יצוין שמפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, מסרב לשחרר לקבורה את גופתו של דקה "מחשש לפגיעה בשלום הציבור ולהפרות סדר". ביום ראשון פירקו שוטרי תחנת באקה אל גרביה בכוח את סוכת האבלים שהכינה המשפחה לצד ביתה – זאת, בסיוע לוחמי מג"ב ויס"מ וחמישה אנשים נעצרו. ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי קרא אתמול לרשויות בישראל לשחרר את גופתו של דקה למשפחתו ללא דיחוי "כדי שתתאפשר לו קבורה שלווה ומכובדת ולאפשר למשפחה להתאבל על מותו ללא איום או הפחדה".

בתוך כך מאות מרצים בכירים בכל המוסדות להשכלה הגבוהה חתמו על פנייה לארגוני הסגל הבכיר. "ככל שמתעצמת הרדיפה של כל מי שמביע עמדה פוליטית שונה מזו של הממשלה גובר הצורך המיידי לגלות חוט שידרה מוסרי ולעמוד מולה. ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות הם הגוף המאורגן והחזק ביותר בשדה האקדמי שלנו, והוא זה שצריך להוביל את המהלך".

בפנייה נאמר עוד ש"במקביל למקרה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהשעייתה בוטלה בין היתר בזכות התגייסות ציבורית רחבה, שכללה גם את וועד הסגל האקדמי באוניברסיטה העברית, מתרחשות כמעט מידי יום פגיעות נוספות בחוקרות, חוקרים, ואנשי חינוך". זהו המקרה של ד"ר רגב נתנזון ממכללת ספיר, שבה נרדפו מאז פרוץ המלחמה לפחות עוד שתי מרצות (ד"ר יעלה רענן, שבשביעי באוקטובר בילתה עם בתה שעות של אימה בממ"ד כשאנשי חמאס מנסים לפרוץ פנימה, וד"ר מאיה רוזנפלד). לרגב אין קביעות למרות שהוא מרצה מוערך למרות שהקים במכללה יש מאין תכנית לתואר שני וניהל אותה במשך מספר שנים, גייס למכללה סטודנטים ותקציבים, והפליא לשלב רמה אקדמית גבוהה וחדשנות דיגיטלית, "ובן רגע מצא את עצמו מנודה", נאמר בפנייה.

"כאדם פרטי, מחוץ לשעות העבודה, המרצה העז לחתום על עצומה. זה הספיק כדי שיתפתח נגדו מסע שטנה, והנהלת המכללה, שמן הסתם בעצמה חשה שברירית ופגיעה, לא רק שלא סיפקה לו הגנה (לא הורידה פוסטים מסיתים) אלא אף הגיבה בהוצאתו לחופשה ללא תשלום באופן מיידי, כדי לא להרגיז את הקונצנזוס האלים. להבדיל מאנשי סגל עם קביעות באוניברסיטאות המחקר, לחברות וחברי הסגל במכללות אין כל הגנה מקצועית וד"ר רגב נתנזון מובטל", הדגישו.

לדברי החתומים "המהלכים הללו פועלים כאפקט מצנן אלים על כולנו, ובראש וראשונה על הפגיעים שבנו והם: מרצות ומרצים ללא קביעות, ותלמידות ותלמידי המחקר באוניברסיטאות. אלה עלולים להיפגע לא רק בשל חתימה על עצומה, אלא גם אם כותרת המחקר שלהם – או ממצאי המחקר – יפלו לידי מערך המקרתיזם המשומן של 'אם תרצו' ויעוותו בדרך זו או אחרת. כבר היו מקרים שאוניברסיטאות התנערו מעבודות מאסטר ודוקטורט שהושקעו בהן שנים ועמדו בכל הקריטריונים האקדמיים, ברגע שמישהו בחוץ לא אהב את הדעה הפוליטית של הכותב או את ממצאי מחקרו".

עוד הם קוראים למועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות "לנקוט פעולה פרו-אקטיבית מיידית לתביעת חסינות לחוקרים, חוקרות ותלמידות מחקר בכל שורות האקדמיה, כולל – ובעיקר – אלה שאין להם הגנה מאורגנת. שלא נטעה, זהו צו השעה. הדיקטטורה כבר כאן. אי אפשר להמשיך לשתוק".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128350