המשבר ברשת מגה: איך כייסו אלפי עובדים לאור היום

שר האוצר בממשלת הימין, משה כחלון, נפגש השבוע עם יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, ושוחח עימו על חוסר הוודאות שבו שרויים 3,500 עובדי רשת המרכולים. המצב לא השתפר גם אחרי קבלת אישור הקפאת ההליכים ומינוי שלושת הנאמנים, אשר מאפשרים את המשך פעילותה של הרשת – לפי שעה. בתום הפגישה הודיע כחלון כי בכוונתו "לבחון את ההשלכות הצפויות [של סגירת מגה] על ענף הקמעונאות בישראל".

2016-01-22_191254

זהו. זה כל מה שהבטיח כחלון: לבדוק האם קריסת הרשת תשפיע על הרשתות המעטות שיפעלו בשוק לאחר שבעליה של מגה רוקנו את חברה מנכסיה ונאלצו לפרוש הביתה בהוראת בית המשפט. כחלון לא הבטיח לעזור לעובדים. הוא לא מודאג במיוחד מאלפי המפוטרים העלולים להצטרף לרבע מיליון מחוסרי העבודה. כלום. השר כחלון לא מתערב: לא במתווה הגז, ולא במניעת הפרטות (כגון העבר של כל התעשייה הביטחונית לידיו של המלונאי וסוחר הנשק מיקי פדרמן, העומדת על הפרק). הוא כאן רק כדי לטפח את האגדה לפיה הוא "חברתי".

גם שר השקופים, שמונה לאחרונה למשרד הפנים, מנהיג ש"ס אריה דרעי, לא מצא לנכון להיפגש או לשוחח עם העובדים. הוא עסוק בלמנוע את יציאתם לחו"ל של מנהיגי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית שהוצא מחוץ לחוק.

לעובדי מגה, אם כן, לא נותרה אפשרות אחרת אלא לסמוך על עצמם ועל הסולידריות של קבוצות עובדים נוספות. הבעלים לשעבר כבד דאגו לעצמם די והותר: הם משכו מיליארדים לאחר שהשתלטו על רשת המרכולים ,שהקימה ההסתדרות כקואופרטיב עובדים לפני כ-80 שנה.

בעיתון "כלכליסט" פורסם השבוע כי רביב ברוקמאייר, שמונה לפני כחצי שנה לתפקיד מנכ"ל מגה, יקבל מענק של כשני מיליון שקל. המענק הוא תוצאה של הסכם עבודה שנחתם עימו בחודש יוני למשך שנתיים, במסגרתו נקבע כי יקבל שכר על מלוא התקופה, גם אם יכהן רק חלק ממנה. בפועל כיהן ברוקמאייר רק כ־8 חודשים ולזכותו עומדים עוד 16 חודשי שכר. ברוקמאייר אינו המנכ"ל הראשון ברשת שזוכה לתגמול חריג שלא על בסיס תוצאות. על אף התוצאות הגרועות של מגה בשנות כהונתו, זכה מוטי קרן, שעלות שכרו ב־2014 הסתכמה ב־2.1 מיליון שקל, למענק בגובה ארבע משכורות עבור השנים 2013 ו־2014. בנוסף, לפי הסכם העסקתו, במקרה של התפטרות, הוא היה זכאי לפיצויים מוגדלים בשיעור 175%.

את אבגידור קפלן הזכרנו? יו"ר מגה קיבל לאחרונה "בונוס" (על מה בדיוק?) של יותר מחצי מיליון שקל. לדברי קפלן, "תנאי ההעסקה שלי נקבעו לפני שנה והם שליש מתנאי ההעסקה של קודמי בתפקיד דודי ויסמן". ויסמן, יחד עם בעל ההון עו"ד שרגא בירן וארגון הקניות של הקיבוצים, היו הבעלים שחלבו את החברה ורוקנו אותה מנכסיה ביסודיות ובהתמדה וכך היא הגיעה אל פי תהום. יצוין שעקב הלחץ הציבורי מסר קפלן אתמול (חמישי) שישיב את הבונוס לעובדי הרשת.

אבל עד לשבוע שעבר ולמינוי הנאמנים בידי בית המשפט, היה למגה בעל בית נוסף: העובדים. כן, במסגרת "תכנית ההבראה" האחרונה, ועד העובדים הסכים לפיטורי כ-40% מעובדי הרשת ולפגיעה קשה בשכר, תמורת קבלה של שליש ממניות החברה. עתה מתברר, שלחבילת המניות אין כל ערך. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, עמד אז מאחורי היוזמה: פיטורים ושחיקת שכר תמורת דמי שתיקה. הלקח הוא ברור חברה בקשיים צריכה לעבור לבעלותם ולניהולם של העובדים. לא פחות.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב