המפלגות בכנסת חייבות כ-200 מיליון שקל אבל חד"ש לא חייבת גרוש

התנועה לאיכות השלטון פרסמה אתמול (ראשון) נתונים לפיהם כל המפלגות בכנסת חייבות יחד כ-200 מיליון שקל, כספי ציבור, כאשר ברשימה נראית מפלגת הליכוד מוליכה בפער עצום עם חוב מצטבר של כ-60 מיליון שקל. יצוין שחד"ש יחד עם תע"ל החברות ברשימה המשותפת הן הסיעות היחידות שאינן חייבות ולו שקל אחד. על פי הפרסום בל"ד, אף היא חברה ברשימה המשותפת, חייבת כ-1.2 מיליון שקל.

כאמור, בראש רשימת הקלון עומדת מפלגת הליכוד, עם חוב אדיר של כמעט 60 מיליון שקל מהלוואות ציבוריות. במקומות השני והשלישי נמצאות מפלגות כחול לבן ויש עתיד, עם חובות של כ-20 מיליון שקל וכ-18 מיליון שקל, בהתאמה. ימינה של ראש הממשלה נפתלי בנט חייבת 12 מיליון שקל וכך גם ישראל ביתנו של שר האוצר אביגדור ליברמן. יהדות התורה חייבת יותר מ-10 מיליון שקל ואילו העבודה ומרצ שבקואליציה הימנית חייבות על אחת יותר מ-8 מיליון שקל. הציונות הדתית, המפלגה הגזענית, חייבת יותר מ-6 מיליון שקל, מיליון פחות מש"ס.

מנהיג הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו: אין לנו גרוש על התחת, לכן אנו לוקחים כסף ממשלם המיסים (צילום: דף הפייסבוק של הליכוד)

 

בתנועה לאיכות השלטון ציינו: "איך הגענו למצב הזה? בשנת 2014 תיקנו חברי הכנסת את חוק מימון מפלגות, כך שהמפלגות יוכלו לקחת הלוואה מקופת המדינה בהתאם ליחס המנדטים של כל מפלגה עד שנה לפני מועד הבחירות – כדי שהמפלגה תוכל להחזיר את החוב מהמימון השוטף שמגיע לה כל חודש ועוד באותה הכנסת. ההלוואות מאפשרות למפלגות לממן קמפיינים יקרים, מבלי לקחת עוד מימון ולהסתכן בביקורת ציבורית".

"אבל מה קורה כשהכנסת מתפזרת תוך פחות מארבע שנים, ולמפלגות אין את האמצעים להחזיר את החובות העצומים שצברו על חשבון הקופה הציבורית? לצערנו, המפלגות מנצלות את הפרצה הזו. שוב ושוב הן דוחות את פירעון החובות מההלוואות הקודמות לכנסת הבאה, וממשיכות לקחת עוד ועוד הלוואות – מהכיס של כולנו", הדגישו.