הממשל האמריקאי שוקל הלאמה חלקית של בנקים כמו בבריטניה

 

משרד האוצר האמריקאי שוקל הלאמה חלקית ולרכוש נתחי שליטה בבנקים רבים בארצות הברית, במטרה "להשיב את האמון במערכת הפיננסית ולהתיר את מחנק האשראי". כך מדווח הבוקר (יום ה') העיתון הצרפתי "הומינטה" על פי ידיעה המתפרסמת בעמודו הראשון של "ניו יורק טיימס".

גורמים במשרד האוצר האמריקאי אמרו לעיתון, כי התכנית לחילוץ מגזר הפיננסים, שאושרה על ידי הקונגרס, מעניקה להם את הסמכות להזרים מזומנים ישירות לבנקים המבקשים זאת. הגורמים הביעו תקווה, כי המהלך יחזק במהירות מאזני הבנקים וישכנע אותם לחדש את ההלוואות.

היוזמה של משרד האוצר האמריקאי, שנמצאת בשלב מקדמי, דומה לתכנית עליה הכריזה ממשלת בריטניה אתמול. לפי התכנית הבריטית, הממשלה תציע לבנקים גדולים כמו רויאל בנק אוף סקוטלנד או ברקליס עד 87 מיליארד דולר כדי לשפר את עמדת ההון שלהם – בתמורה למניות בכורה – קרי: הלאמתם החלקית. הממשל האמריקאי אף יספק ערבות בגובה כ-430 מיליארד דולר כדי לסייע לבנקים לממן מחדש את חובותיהם.

בתוך כך, שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון אמר אמש כי על הציבור להיאזר בסבלנות, מפני שהטלטלה הפיננסית לא תסתיים בתקופה הקרובה. "הטלטלה לא תסתיים בקרוב, ועדיין אתגרים קשים לפנינו. לא אישור תוכניות ממשלתיות ולא יישומן יביאו להקלה מיידית בשוקים, זה ייקח זמן, ועל ידי מנהיגות, מדיניות ושיתוף נתגבר על הקשיים", אמר פולסון במסיבת עיתונאים. הוא הוסיף, כי "עלינו להבין שמוסדות פיננסיים עלולים לקרוס. בנקים נוספים צפויים ליפול במהלך החודשים הקרובים".