המורים שבתו כחודשיים: הרשות הפלסטינית חתמה על הסכם כדי לשים קץ לשביתות במגזר הציבורי

הרשות הפלסטינית חתמה ביום חמישי על הסכמים עם מספר איגודי עובדים כדי לסיים את גל השביתות של השבועות האחרונים. במהלך ישיבת ממשלה מיוחדת, נחתמו ההסכמים עם איגודי המורים, העיתונאים, המהנדסים, הרופאים ועובדי מערכת הבריאות.

במהלך נאום ששודר בטלוויזיה אמר ראש הממשלה מוחמד אשתייה שההסכמים שנחתמו נותנים מענה לדרישות האיגודים ושבלל המצוקה התקציבית הפוקדת את הרשות היא תיאלץ לפנות לקבלת הלוואות מבנקים מקומיים. לפי הודעתו, מורים, מהנדסים ועובדים במקצועות הבריאות צפויים לקבל תוספת בשיעור של 5%, ורופאים כלליים יקבלו תוספת בשיעור של 10%.

השביתות והמחאות של המגזר הציבורי פרצו בתקופה שבה הממשלה הפלסטינית סובלת מניכוי כספי הסליקה על ידי ישראל בניגוד להסכמים שנחתמו. מדובר בהכנסות הרשות ממסים שגובה ישראל על הסחורות המיובאות לפלסטינים דרך נמלי ישראל. הכנסות אלה מוערכות בכ-700 מיליון שקל לחודש, תמורת עמלה של 3%.

עשרות אלפי עובדים במגזר הציבורי ברשות הפלסטינית שבתו, חלקם כבר יותר מחודש, ובימים האחרונים צעדי המחאה החריפו וארגונים נוספים הצטרפו לשביתה. בשבוע החולף שביתת המורים נכנסת לחודשה השני, ואיגודי עורכי הדין, המהנדסים, הרופאים, האחיות והעיתונאים הודיעו בטרם נחתם על ההסכם כי הם מצטרפים למחאה. מספר עובדי הרשות מוערך בכ-240 אלף, המקבלים שכר בכ-300 מיליון דולר בחודש, לפי נתוני הרשות הפלסטינית.