הלחץ הציבורי נשא פרי: שני חולים מעזה לטיפול בישראל

 

הלחץ הציבורי נשא פרי ושני חולים פלסטינים נכנסו בסוף השבוע לישראל להמשך הטיפול הרפואי. בתחילת השבוע פרסמה עמותת רופאים לזכויות אדם קריאה לפעילות ציבורית למען שני החולים תושבי רצועת עזה, המופנים באופן מיידי לטיפול רפואי מציל חיים אשר אינו זמין ברצועה. שני החולים מופנים לביה"ח איכילוב ומחזיקים בהתחייבויות מטעם הרשות הפלסטינית לכיסוי עלות הטיפול הרפואי בהם.
 
 החולה הראשון הוא מחמוד אלכפארנה, ת.ז. 944823715, בן 38, הסובל מאיבוד דם עקב גידול סרטני מדמם בקיבה. עפ"י ד"ר עבד אגבאריה, מומחה באונקולוגיה מבי"ח רמב"ם, "מצבו כעת קשה ביותר, סובל מדימום ממערכת העיכול העליונה. הנ"ל חייב טיפול דחוף ע"י ניתוח כריתת קיבה ע"מ לעצור את הדימום ולטפל במחלת הסרטן המתקדמת אצלו. הטיפול הנ"ל אינו זמין כיום ברצועת עזה." ד"ר מיכל לוטם, אונקולוגית בכירה בביה"ח הדסה עין כרם, כתבה ביום 22.7.08: "זהו סרטן ממאיר ומתקדם המחייב טיפול מיידי משתי סיבות: בשל הסיכוי להאריך במידה מסוימת את תוחלת חייו וכדי למנוע סיבוכים של חסימת דרכי העיכול, דימומים והתנקבות של הקיבה, שיהפכו את חייו לסיוט…. קיימת דחיפות בהגעתו לטיפול, מסדר גודל של שבוע".
 
החולה השני הוא מחמוד ג'עפר, ת.ז. 802178418, בן 20, אשר נפגע לפני כשבוע וחצי מירי. הוא נפצע באורח קשה ברגליו, כאשר ברגל שמאל הוא סובל מפגיעה בעצם ובכלי הדם. ניתוח שעבר בעזה לשחזור אספקת הדם לרגלו כשל, וכעת השתל הורידי, אשר נותר ללא כיסוי של רקמה רכה, מדמם באופן מסיבי. החולה נמצא ביחידה לטיפול נמרץ בביה"ח אלשפאא בעזה, ומקבל מנות דם רבות מאד. עפ"י חוות דעתו של ד"ר הראל ארזי, מומחה בכירורגיה אורתופדית, "המצב המתואר לעיל מהווה סיכון מהותי לחיי החולה העלול למות תוך זמן קצר מדימום חריף או זיהום סוער…. הפתרון היחידי הניתן לביצוע במסגרת הרפואית בה הוא נמצא כעת הוא קטיעה גבוהה מאוד של הגפה…. ייתכן גם שהמועד האפשרי לביצוע ניתוח מציל חיים זה כבר חלף. על מנת להציל את חיי החולה יש לאפשר יציאתו מעזה באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי במרכז בעל יכולות מתקדמות בתחום ניתוחי כלי דם, כירורגיה פלסטית ומיקר-וכירורגיה ואורתופדיה של טראומה. עיכוב יציאתו עלול להוות גזר דין מוות בעבורו."  להערכתה של ד"ר יונה יניב, גם היא מומחית בכירורגיה אורתופדית, החולה "זקוק לטיפול דחוף – קיבוע השברים ושתל מחודש או הערכה לקטיעה כדי להציל את חייו ולכן יש צורך בהעברה מיידית!! שלו לבי"ח איכילוב, כפי שתואם".
 
דובר מרופאים לזכויות אדם מסר כי "העמותה חוזרת ודורשת שחולים הזקוקים לטיפול שאינו זמין ברצועת עזה, ובכללם חולים אלה, יועברו לבתי חולים חיצוניים ללא כל דיחוי, וללא קשר לשיקולים שאינם רפואיים".