הישגים למפלגה הקומוניסטית בבחירות לבית העליון שנערכו ביפן

מפלגת השלטון הניאו-ליברלית של ראש ממשלת יפן שינזו אבה ניצחה אתמול (ראשון) בבחירות לבית העליון של הפרלמנט. הניצחון יאפשר למפלגות הקואליציה הימנית להתחיל בהליך שינוי החוקה ששונתה אחרי מלחמת העולם השנייה. הבחירות לבית העליון ביפן נערכות בכל שלוש שנים ובהן עומדים לבחירה מחצית מתוך 242 החברים. מפלגתו הליברלית-דמוקרטית של אבה זכתה לתוספת של שישה מושבים ובפעם הראשונה מאז 1989 ברוב פשוט בפרלמנט, מה שיבצר את השליטה שלו במפלגתו. כך מסר היום עיתון הבוקר של המפלגה הקומוניסטית "אקאהטה" המפיץ מדי יום כ-2 מיליון עותקים ברחבי האי.

 

הדאגה מפני המדיניות הכלכלית של ראש הממשלה ומטרתו לשנות את החוקה הפציפיסטית של המדינה, הביאו לעלייה במספר הנציגים הקומוניסטים בבית העליון מ-11 ל-14. ביחס לבחירות הקודמות, הקומוניסטים זכו לתוספת הקולות היחסית הגדולה בין כל המפלגות שהשתתפו אתמול בבחירות והפכה לסיעה הרביעית.

2016-07-11_210353

מועמדים של המפלגה הקומוניסטית היפנית לבית העליון בבירה טוקיו (צילום: עיתון אקאהטה)
נמסר כי מפלגת האופוזיציה הגדולה, הדמוקרטית, חברה לשלוש מפלגות בבית העליון, בהן המפלגה הקומוניסטית, כדי לנסות ולעצור את המחנה התומך בשינוי החוקה מלהשיג רוב מוחלט. השמרנים שבשלטון רואים בחוקה הנוכחית "סמל משפיל" לתבוסה של האימפריאליזם  היפאני במלחמת העולם השנייה, ואילו תומכיה מחשיבים אותה כמקור ליציבות ולדמוקרטיה ביפן. שינוי סעיף 9 בחוקה המונע מיפן להכריז מלחמה או להשתתף במלחמות מצריך אישור של שני שלישים בשני בתי הפרלמנט ורוב במשאל עם ציבורי. ואולם, רוב המצביעים לא רואים צורך בשינוי החוקה וכך גם שותפותה של מפלגת השלטון.