הוועד הציבורי נגד עינויים פרסם מדריך לעורכי דין לתיעוד עינויים והתעללות

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל פרסם בשבוע שעבר מדריך המלמד כיצד לתעד ולחשוף מקרי עינויים והתעללות וכיצד ניתן להעניק סיוע משפטי לקורבנות עינויים.  מהוועד נמסר כי "פעמים רבות עורכי דין הם הראשונים שפוגשים את מי שהיו נתונים לעינויים. בפגישתם עם הלקוחות, עולה לעיתים סיפור העינויים, במשתמע או ישירות, ואין זה מובן מאליו איך על עורך הדין לנהוג בהקשר לסיפור". המדריך מבוסס על ניסיון של למעלה מ-25 שנה בביקור במתקני הכליאה בישראל ובשטחים הכבושים ובייצוג קורבנות עינויים. מטרתו להדריך עורכי דין הנפגשים במהלך עבודתם עם קורבנות אלו כיצד לגבות עדות באשר לאירועים הקשים שעברו, וכן להציע דרכים להעניק סיוע משפטי מיטבי בהקשר לאירועים.

2017-01-28_160318

שיטות עינויים בישראל (איור: "הארץ")

המדריך משלב מידע תיאורטי עם דוגמאות ומקרים מהשנים האחרונות, וכולל מידע מעשי כגון דוגמאות למסמכים המשמשים את עורכי הדין של הוועד ורשימת צעדים שיש לנקוט לפני ואחרי ביקור במתקן כליאה.

במדריך שישה פרקים: הפרק ראשון מציג סקירה משפטית באשר למשפט הבינלאומי בנוגע לעינויים והתעללות והסטנדרטים הנוגעים לטיפול בעצירים. הפרק שני דן בשיטות עינויים נפוצות ובהשלכות העינויים על הקורבנות. הפרק השלישי מתמקד בהכנות שעל עורכי דין לעשות לקראת ביקור במתקן כליאה ובידע הנדרש בטרם מראיינים קורבן עינויים. בפרק הרביעי אנו מציעים דרכים לעריכת ראיון של קורבן עינויים, והפרק החמישי נוגע לצרכים הייחודיים של אנשים מקבוצת פגיעות (קטינים, בעלי מוגבלויות ונשים). הפרק השישי והאחרון מציע פעולות המשך שכדאי לבצע אם הקורבן מעוניין לנקוט בהליך משפטי כנגד המענים.

להורדת המדריך (95 עמודים)