'הארץ': החטיבה להתיישבות מחדשת את תוכנית ייהוד הגליל

המחלקה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, המוגדרת על ידי הממשלה כזרוע ביצועית מטעמה, מגבשת תוכנית לייהוד הגליל ול"יצירת איזון דמוגרפי עם האוכלוסייה הערבית". זאת, על ידי הקמת יישובים חדשים והרחבת יישובים קיימים, מעבר למגבלות שנקבעו בתוכנית המתאר הארצית. כך פורסם הבוקר (ראשון) בעיתון "הארץ". בשבועות האחרונים פנתה החטיבה להתיישבות לשורת משרדי תכנון בהצעה להשתתף במכרז להכנת מסמך מדיניות לקליטת מאה אלף מתיישבים בלב הגליל, באזור הסובב את בקעת בית נטופה. הפנייה נעשית על בסיס היות החטיבה הזרוע הביצועית של הממשלה לפיתוח התיישבות בגליל ובנגב. החטיבה מקדמת כיום עבור הממשלה הקמת שורת יישובים חדשים בנגב וגירושם של התושבים הבדואים.

 2013-12-01_195312

ח"כ סוויד: "המשך המלחמה הדמוגרפית של שנות השמונים נגד האוכלוסייה הערבית" (צילום: אל אתיחאד)

היעד של התוכנית החדשה מוגדר במסמך הפנייה של החטיבה אל משרדי התכנון. מדובר בהמשך עיבוי ופיתוח תוכנית המצפים משנות השמונים, שמטרתה הייתה בלשון המסמך "מתן ביטוי לריבונות הישראלית בדרך של עשייה התיישבותית". המסמך מציין שמפעל המצפים יצר פריסת התיישבות חזקה אבל לא הצליח לשנות את המאזן הדמוגרפי בגליל. "זה המשך של המלחמה הדמוגרפית של שנות השמונים נגד האוכלוסייה הערבית", מסר בתגובה לתוכנית החדשה, ח"כ הד"ר חנא סוויד (חד"ש), תושב הגליל ומומחה לתכנון. "התוכנית של אז פגעה בערים וותיקות כמו כרמיאל, טבריה ועפולה בכך שהיא משכה אוכלוסיות חזקות לבתים צמודי הקרקע ביישובים החדשים. באזור הזה יש מספיק יישובים ומה שצריך כדי לסייע ליהודים וערבים הוא יותר מקומות תעסוקה, שיפור תשתיות והקטנת פערים של חינוך ותעסוקה בין המרכז לפריפריה. הצעד הזה הוא לא מהלך תכנוני אלא חלק ממאבק על הקרקע".

לתוכנית החטיבה עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת על השטחים הפתוחים בגליל. ראש תחום תכנון בחברה להגנת הטבע, איתמר בן דוד, אמר בתגובה לתוכנית כי "הקמת יישובים חדשים – הכוללת מלבד מבני המגורים גם תשתיות נלוות כמו כבישים, חשמל, ביוב ומים – פוגעת בנוף הפתוח, מצמצמת את כמות השטחים הפתוחים ומובילה להרס של בתי גידול טבעיים. זה נכון במיוחד כשמדובר בבתים צמודי קרקע הנבנים תוך בזבוז משווע של משאב הקרקע היקר. לצערנו אנו רואים שוב ושוב ובשנה־שנתיים האחרונות לעתים קרובות מדי, את ממשלת ישראל, באמצעות החטיבה להתיישבות ומשרד הבינוי והשיכון, עוסקים במרץ בקידום מיזמים מעין אלה. אלו מיזמים המנוגדים למדיניות התכנון הארצית שהוביל משרד הפנים. זאת במקום לפעול לפתרון רציני ויסודי של הבעיה האמיתית, מצוקת הדיור".