האגודה האנתרופולוגית קוראת להשיב בחיוב לדרישות האסירים הפלסטינים שובתי רעב

האגודה האנתרופולוגית הישראלית פרסמה בסוף השבוע גילוי דעת הנוגע לשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים, וקראה לשר גלעד ארדן ולממשלה להסכים לדרישותיהם. כפי שפורסם באתר מק"י בשבוע שעבר, קבוצה של פעילי אקדמיה לשוויון יזמו גילוי הדעת בו נכתב בין היתר כי האגודה "רואה בדאגה רבה את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים. כליאתם  של אלפי פלסטינים, מאות מתוכם ללא משפט, היא תוצאה ישירה של הכיבוש אליו אנחנו מתנגדים. פתרונה של סוגיית האסירים הוא חלק בלתי נפרד מסיום הכיבוש".

2017-05-21_210658

מפגינים בחיפה למען האסירים הפלסטינים (צילום: בנק"י)

במסמך נכתב עוד כי "כמה מדרישותיהם של האסירים הפלסטינים נוגעות לקיומן של זכויות האדם הבסיסיות ביותר שלהם. כאנשי מקצוע העוסק בין היתר בייחודיותו ושבריריותו של האדם ובתלותם ההדוקה של בני אדם בזולתם, אנו מציינים במיוחד את הזכויות: לקיומם של חיי משפחה ושארות באמצעות ביקורים של קרובי משפחה מדרגה 'ראשונה' ו'שנייה', ביקורי התייחדות עם בני/ות זוג, ושיחות טלפון; לרכוש השכלה, בין באמצעות מערכת החינוך הפלסטינית ובין באמצעות האוניברסיטה הפתוחה הישראלית, בה כמה מאתנו מועסקים; לטיפול רפואי הולם ורצוני, ולחופש מהליכים רפואיים כפויים, ובמיוחד מהזנה בכפייה".

חברי האגודה חותמים את גילוי הדעת בקריאה לממשלת ישראל: "אנו קוראים לממשלת ישראל, ולשר לביטחון הפנים גלעד ארדן בפרט, לגשת בהקדם האפשרי למשא ומתן עם הנהגתם של האסירים השובתים, מתוך מגמה להגיע להסדר שיכבד את זכויותיהם וימנע פגיעה בחיי אדם, שמשמעותה בהמשך הדרך תהיה אך ורק העמקת האיבה והרחקת כל אפשרות של פתרון לסכסוך הישראליפלסטיני".

ד"ר ניר אביאלי, נשיא האגודה האנתרופולוגית הישראלית מסר ל"הארץ": "גילוי הדעת בנוגע לשביתת האסירים התקבל על ידי החברים שהשתתפו באסיפה הכללית השנתית, ומתוך הבנה שהאגודה וחבריה מחויבים מקצועית להתייחס לסוגיות שונות הנוגעות לחברה ולתרבות בישראל". באגודה העבירו לפני כשנתיים החלטה המביעה את התנגדותה לכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטינים.

כמו כן, מתרחבים צעדי התמיכה באסירי הפלסטינים שובתי הרעב: ביום שישי האחרון התאספו במושבה הגרמנית בחיפה עשרות צעירים ערבים ויהודים, ביוזמת בנק"י (ברית הנוער הקומוניסטי הישראלית), יחד עם חברי כנסת של חד״ש, עאידה תומאסלימאן ויוסף ג׳בארין ויו"ר ועדת המעקב של האוכלוסייה הערבית בישראל, מוחמד ברכה, כדי לתמוך בדרישותיהן של האסירים שובתי הרעב. כבר יותר מחודש שמעל לאלף אסירים פלסטינים שובתים רעב והממשלה ממשיכה במדיניותה האטומה, ומסרבת להיענות לדרישותיהם הבסיסיות, הכוללות זכויות ביקורים, טלפונים, לימודים ועוד.

יצוין שוועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים בישראל הודיעה הבוקר (ראשון) כי תקיים מחר שביתה כללית, לתמיכה בשביתת האסירים הפלסטינים. על פי ההודעה ההחלטה התקבלה במשותף עם הוועדה הלאומית לתמיכה באסירים. עוד נמסר כי לא ישבתו מוסדות חינוך ושירותי רפואה.