דרום אפריקה דורשת מבית הדין הבינלאומי לצדק לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה

ממשלת דרום אפריקה פנתה אתמול (שישי) לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בדרישה לפתוח בחקירה נגד ישראל על פשעי מלחמה שביצעה ברצועת עזה. בהצהרה שפרסמה דרום אפריקה מסרה כי היא "מודאגת מאוד ממצוקת האזרחים" ברצועה, והאשימה את ישראל ב"שימוש חסר הבחנה בכוח והרחקה בכוח של תושבים". עוד נמסר בהצהרה, כי התקבלו דיווחים על "פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה", וכן כאלו שעומדים בתנאי הסף של רצח עם. יצוין שעל פי הודעת משרד הבריאות בעזה, מאז ה-7 באוקטובר ועד אתמול נהרגו ברצועה 21,507 פלסטינים וכ-56 אלף נפצעו.

במסגרת הבקשה, דרום אפריקה דרשה מבית המשפט להוציא צו ביניים לישראל, שישעה לאלתר את פעולותיה הצבאיות בעזה. בית הדין הבין-לאומי הוא המוסד המשפטי העיקרי של האומות המאוחדות, שהוקם ביוני 1945 ומשרדיו נמצאים בהאג שבהולנד הפוסק לפי המשפט הבין-לאומי הפומבי. ישראל האשימה אמש בתגובה את דרום אפריקה ב"עלילת דם משוללת יסוד עובדתי ומשפטי ומהווה ניצול שפל וזילות של בית הדין".

יצוין שבשבוע האחרון הופץ ברשתות החברתיות בדרום אפריקה סרטון קצר בו צילומים של אצטדיון אל-ירמוכ ברצועה, אחד מהאצטדיונים הפלסטינים הוותיקים והגדולים שנפתח בשנת 1952, ושהפך למתקן מעצר של הצבא. בסרטון: מאות אזרחים פלסטינים ורק תחתונים על גופם ובהם ילדים, המוקפים בחיילי צה"ל בציוד מלא. עוד בסרטון: צילומים של בגדי נשים התלויים על הגדרות מגרש הכדורגל, פלסטיני על כיסא גלגלים וקצין הנושא תינוק בזרועותיו. על פי הכיתוב המלווה את הסרטון הוא "צולם בידי איש תקשורת ישראלי".

התלונה שהגישה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (84 עמודים, באנגלית):

https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/192/192-20231228-app-01-00-en.pdf

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126299