דיקני הפקולטות למשפטים במוסדות להשכלה גבוהה מתנגדים לרפורמה של ממשלת הימין

דיקני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות פרסמו היום (ראשון) גילוי דעת נגד הרפורמה במערכת המשפט שמקדמת ממשלת הימין הקיצוני. בין היתר, הדיקנים מבקשים להתריע בפני "איומים ממשיים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של מדינת ישראל ועל עקרונות היסוד של שיטת המשפט שלה. מהפכות משטריות מהירות אינן דרך הולמת ליצירת שינויים בני-קיימא".

עוד נאמר במכתב "מסתמן שהממשלה החדשה מבקשת לבצע שינוי קיצוני במבנה החוקתי של מדינת ישראל ובמערכת המשפט שלה. זאת, באופן שיסיר מעל הממשלה והכנסת מנגנונים חשובים של איזון, בקרה ובקורת, הנדרשים והמתקיימים בכל מדינה דמוקרטית הפועלת על פי עקרונות של הפרדת הרשויות. שינוי קיצוני זה עלול לפגוע בכל אחת ואחד מאיתנו. כמי שאמונים על החינוך המשפטי בישראל, אנו קוראים בשעה זו לשמור על האיתנות והעצמאות של מערכות המשפט כמו גם של המשטר הישראלי ולהימנע מקידום תמורות משטריות גורפות ומהירות אשר עלולות לטלטל ולפגוע בכל אלה".

הדיקנים הדגישו כי "יישומם של ההצעות עלול להפוך את ישראל למדינה שבה יש בפועל שלטון אחוד – שכן הכנסת והממשלה נשלטות ממילא על ידי הקואליציה. ההצעות מרחיקות הלכת עלולות לדחוק הצידה את ערך השוויון, לפגוע אנושות בהגנה על מיעוטים ועל הפרט, ולצמצם קשות את העצמאות הקריטית של מערכת השיפוט. רכיבים שונים בהסכמים הקואליציוניים, ומשקלם המצטבר, והצעות חוק שכבר הוגשו, מעלים חשש כבד ששינויים אלה יאפשרו להתיר הפליה פסולה והדרה כנגד קבוצות שונות, לרבות בני אדם שאינם אזרחי המדינה, ולהעדיף באופן לא מידתי את הדת היהודית על חשבון הכרה במגוון הדתי והחברתי במדינה".

על העצומה חתמו פרופ' מיכל אלברשטין, דיקנית הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן; פרופ' ישי בלנק, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב; פרופ' תומר ברודי, דיקן הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים; פרופ' ליאור זמר, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' טל ז'רסקי, דיקן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה ; ד"ר רותי לבנשטיין-לזר, דיקנית הפקולטה למשפטים, המכללה למינהל; פרופ' גילה סטופלר, דיקנית הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים וד"ר עידו עשת, ראש בית הספר למשפטים, המכללה האקדמית ספיר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118080