דיון נערך בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי על הנשים בתקשורת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן) חד"שהרשימה המשותפת) קיימה אתמול (שלישי) דיון שכותרתו "נשים ותקשורת – הדרה מכוונת או ראי חברתי". יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "ייצוג הנשים בייצור ועשיית התקשורת לא מייצג את האחוז שלנו באוכלוסייה, והאופן בו נשים נראות בתקשורת, התדמית הראשונה שלנו, היא כקורבן. אוהבים משום מה להציג אותנו כך במקום כמומחיות ומקצועיות".

2016-07-20_213349

חפשי את האישה (צילום מסך: ערוץ 2)

ד"ר עינת לחובר, מבית הספר לתקשורת המכללה האקדמית ספיר, הציגה את מחקרה: "זהו מחקר בינלאומי של 114 מדינות, שישראל השתתפה בו לאחרונה. המחקר מנתח יום אקראי אחד, אך לאורך זמן המתודולוגיה והנתונים עובדים. ביום שנותח בישראל, סוקרו 76% גברים לעומת 24% נשים כנושא כתבה או כמרואיינות וזה דומה לנתונים העולמיים. בטלוויזיה, מבין המדיה, יש ייצוג יותר גדול של נשים, ככל הנראה בגלל האופי החזותי של המדיום. רוב הנשים מופיעות בחדשות מקומיות, ופחות בחדשות לאומיות ובינלאומיות. בנושאי בפוליטיקה וממשל היו רק 6% נשים". לסיכום מחקרה אמרה ד"ר לחובר כי "נשים עודן שוליות בחדשות. החדשות אינן מעמידות נשים במרכזן ונושאים הייחודיים להן אינם מועלים לסדר היום הציבורי. ברוב המדדים ישראל סביב הממוצע העולמי, אבל מתחת למדדים של העולם המערבי".

אמג'ד שביטה ועידן רינג, מעמותת סיכוי, הציגו בישיבה את מחקרם על ייצוג נשים ערביות בתקשורת הישראלית, שהוא נגזרת ממד הייצוג השבועי שמפעילה העמותה יחד עם אתר "העין השביעית" על ייצוג ערבים בתקשורת בעברית. "המטרה שלנו היא לתת תמונת מצב שבועית של הופעת הציבור הערבי בתקשורת בעברית, ואנו בודקים זאת בעזרת מכון מחקר החל מחודש ינואר. בתקופה זו, רק 2-3% מהמרואיינים היו ערבים. אפילו בנושא הרמדאן, המרואיינים הכי פעיל היה מפכ"ל המשטרה. בדיוק לשם כך יצרה העמותה את מאגר המומחים והמומחיות דוברי הערבית – על מנת שלא יהיו תירוצים". אמרו שביטה ורינג והוסיפו: "בנושא נשים ערביות יש הדרה כפולה – גם כערביות וגם כנשים. נשים ערביות הן חמישית מכלל המרואיינים הערביים, שהם רק כאמור 2-3% מהמרואיינים – כלומר, כלור זה כחצי אחוז מכלל המרואיינים בתקשורת". העיתונאית הדס שטייף הוסיפה "כי נשים רבות בתקשורת שמות לעצמן מעצורים להצלחה, בשל התפקיד החברתי אותו הן נדרשות למלא כנשים ואימהות".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "גם כלב השמירה של הדמוקרטיה צריך מי שישמור עליו, ואנחנו נמשיך לפקוח עין. שני המחקרים ומה ששמענו היום בדיון מעיתונאיות, הם כתב אישום חמור מבחינת ייצוג הולם לנשים, למיעוטים, ולנשים מהמיעוטים. התקשורת צריכה לשים לב ולטפל בדברים – לשבור את מבני הכח הקיימים בתקשורת בעברית, אשר מועתקים גם בתקשורת הערבית". כמו כן "הוועדה מבקשת לקבל את דו"ח הוועדה שהקימה הרשות השנייה לבחינת ייצוג נשים, על ממנת שנוכל לבחון אותו ואת מסקנותיו, כמו גם לעקוב אחר היישום והשיפור כתוצאה ממנו. כל זה, מבלי שעסקנו כלל בייצוג נשים בפרסומת, שם הסיפור אחר, ואולי אף חמור יותר".