דיווח באו"ם: עלייה חדה בתת־תזונה בקרב ילדים ונשים בעזה וקיים חשש לרעב המוני

"מדאיגה במיוחד העלייה החדה בתת־תזונה בקרב ילדים ונשים הרות ומיניקות ברצועת עזה", כך דיווח אתמול (שלישי) אחד מבכירי האו"ם, ראמש רג׳סינגהאם, בישיבה של מוצעת הביטחון בניו יורק.  לדבריו, "מאז תחילת הסבב הנוכחי של מעשי האיבה בעקבות המתקפות המחרידות שביצע חמאס בישראל ב־7 באוקטובר, הזהיר האו״ם מפני ההשלכות המזיקות האפשריות על חוסר הביטחון התזונתי בעזה, במיוחד עבור אוכלוסייה החווה מלכתחילה רמה גבוהה של עוני מובנה, אחרי 16 שנות מצור".

התחזיות בדצמבר צפו כי עד פברואר 2024 תתמודד כל האוכלוסייה בעזה, המונה 2.2 מיליון בני אדם, עם רמות גבוהות של חוסר ביטחון תזונתי חריף – השיעור הגבוה ביותר שתועד אי פעם בעולם כולו של בני אדם המתמודדים עם רמה זו של חוסר ביטחון תזונתי. "אנחנו כבר בשלהי פברואר, ובעזה, לפחות 576 אלף בני אדם – רבע מכלל האוכלוסייה – במרחק כפסע מרעב המוני; כשאחד מכל שישה ילדים בני פחות משנתיים בצפון עזה סובל מתת־תזונה חריפה ומדלדול שריר; וכשלמעשה אוכלוסיית עזה כולה נאלצת להסתמך על כמות מועטה עד כאב של סיוע הומניטרי במזון כדי לשרוד. לרוע המזל, ככל שהתמונה שאנו רואים היום קשה, הידרדרות נוספת היא אפשרית מאוד. מבצעים צבאיים, חוסר ביטחון והגבלות מחמירות על הכנסה ומשלוח של סחורות חיוניות חיסלו את ייצור המזון והחקלאות" הוסיף רג׳סינגהאם.

לדבריו מומחים לביטחון תזונתי "מזהירים כי אם תנאים אלה יישארו כפי שהם, החקלאות בצפון עזה עלולה להגיע לקריסה מוחלטת עד מאי, משום ששדות ונכסים מניבים ניזוקו, נהרסו או שאין אליהם גישה. פקודות פינוי ועקירה חוזרת ונשנית לא הותירו לבני אדם רבים ברירה אלא לנטוש קרקעות חקלאיות מניבות. מעשי האיבה והמחסור באספקה חיונית, לרבות חשמל, דלק ומים, הביאו את ייצור המזון לקיפאון, הלכה למעשה. חמש טחנות הקמח שפעלו בעזה לפני 7 באוקטובר חדלו לפעול עוד בנובמבר. נזק כבד שנגרם לתשתית מים, בשל הלחימה וניתוק אספקת החשמל והדלק במהלך אוקטובר, פגע משמעותית בגישה למים, החיונית לייצור מזון ולמניעת תת־תזונה ומחלות."

עוד הוא ציין שדיג, שמאז ומתמיד היה מקור תזונה והכנסה חשוב בעזה, הפך לבלתי אפשרי למעשה מאז 7 באוקטובר, כשגישתן של סירות לים נאסרה והיעדר מספוא ומים, וכן הלחימה, גבו גם הם את חייהם של בעלי חיים ובכך ביטלו מקור חשוב נוסף למזון ולהכנסה. סחורות כמו קמח, ביצים ומוצרי חלב אזלו כמעט לחלוטין בחלקים מעזה. ובה בעת, נדירותם של המוצרים שעדיין זמינים הזניקה את מחירם לרמות שמעבר להישג יד, בזמן שבו הסכסוך מחק לחלוטין את הפרנסה.

"את הרעב וסכנת הרעב ההמוני מחריפים גורמים שמעבר לזמינותו של מזון. שירותי מים, תברואה והיגיינה ובריאות לא מספיקים יוצרים מחזור של פגיעות, שבו אנשים הסובלים מתת־תזונה – במיוחד מקרב עשרות אלפי הפצועים – נעשים פגיעים יותר ויותר למחלות, המדלדלות עוד יותר את העתודות התזונתיות של הגוף. הואיל ובני האדם בעזה אינם יכולים להיעזר בשווקים ובמקורות מזון רגילים אחרים, כיום סיוע הומניטרי במזון הוא מקור הקיום היחיד שלהם. אבל כפי שדיווחנו למועצה פעמים רבות, הקהילה ההומניטרית מתמודדת עם מכשולים אדירים רק כדי להכניס לעזה אספקה בכמות מינימלית, על אחת כמה וכמה לארגן את המענה הרב־תחומי שיידרש כדי למנוע רעב המוני. סגירת מעברים, הגבלות תנועה חמורות, מניעת גישה, הליכי בידוק מפרכים, תקריות שבהן מעורבים אזרחים נואשים, הפגנות והתפוררות החוק והסדר, הגבלות על תקשורת וציוד מיגון, ונתיבי אספקה בלתי עבירים בשל נזק לכבישים ונפלי תחמושת – כל אלה משבשים את מאמצינו, סיכם רג׳סינגהאם.

בתוך כך, נמשכים הדיווחים על הפגזות ישראליות כבדות מהאוויר, היבשה והים במרבית רצועת עזה, הגורמות לעוד הרג של אזרחים, עקירה והרס של תשתית אזרחית. כן נמשכים הדיווחים על מבצעים קרקעיים ולחימה כבדה בין כוחות ישראליים לארגונים פלסטיניים חמושים, במיוחד בח'אן יונס, בעיר עזה ובמזרח דיר אל-בלח. לדברי משרד הבריאות בעזה, בין שעות אחר הצהריים ביום שני לאתמול בשעות הבוקר נהרגו 96 פלסטינים, ו-172 פלסטינים נפצעו. לדברי משרד הבריאות בעזה, בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-27 בפברואר 2024 נהרגו בעזה לפחות 29,878 פלסטינים, ו-70,215 פלסטינים נפצעו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127580/