דו"ח: 44% מהשיח על המצב הפוליטי באינטרנט הוא גזעני ומסית

על פי מדד ההסתה והאלימות ברשת של המטה למאבק בגזענות בישראל בתמיכת הקרן החדשה לישראל: 44% מהשיח ברשת בנוגע ליחסי ערביםיהודים הוא שיח גזעני ומסית. לפי המדד,  45% מהתגובות בשיח בנושא זה הן תגובות מסיתות,  45% הן קריאות גזעניות, ו-20% – גם וגם. הדו"ח מציג עליית מדרגה בזעם המופנה לשמאלנים ברשת: 7% טוענים שהשמאל הוא האשם העיקרי במצב.

2014-08-16_145503

המדד שהופק על ידי חברת באזילה, ניטר את השיח ברשת בין יום שישי ה-11 ביולי ועד ליום שני ה-14 ביולי. הניתוח כולל דגימה של 80 דיונים, שנדגמו בדגימת מכסות, לפי התפלגות השיח לפי זירות. בדיונים אלו השתתפו 3,110 גולשים ובסך הכל נספרו 4,110 תגובות בכל הזירות. לפי המדד, סה"כ מאז המבצע עלה היקף הדיונים ברשת הנוגע ליחסי יהודיםערבים ל– 37,000 דיונים, לעומת 17,500 דיונים ביום לאחר מציאת גופות שלושת הנערים החטופים.

לפי המדד, רבות מקריאות ההסתה הופנו כלפי משתתפי הפגנת השמאל נגד המלחמה וכללו תגובות הקוראות "לשרוף" את המשתתפים או "לירות בהם". לעומת זאת, גילויי הגזענות כללו בעיקר התבטאויות נגד ערבים או קריאות שמחה על מותם בהפגזות. לפי המדד, הדיון העיקרי בשיח על המצב ברשת נגע להרחבת המבצע הצבאי (49%). הנושא השני בגודלו היה הפגנות השמאל (30%) שעורר הדים רבים בעיקר בעקבות הפוסט שפרסם הראפר יואב אליאסי ("הצל"). מיעוט (6%) הביע צער על האוכלוסייה בעזה.

המדד אף ניתח את הגורם האשם במצב לדעת חברי הרשתות החברתיות. האשמה העיקרית מופנית כלפי תושבי עזה, שלא מתקוממים נגד שלטון החמאס או מאפשרים לחמאס להשתמש בילדיהם כ"מגן אנושי" – 44% מסך התגובות. 38% נוספים האשימו ישירות את החמאס ויוצרים הפרדה בינם לבין תושבי עזה. תגובות אלו לפי הניתוח מביעים בחלק מהמקרים הבנה לסבל האוכלוסייה האזרחית. 10% נוספים האשימו את הערבים באשר הם במצב וכללו שנאה קיצונית הקוראת "להרוג את כולם". השאר– 7% מאשימים את השמאלנים באשמה הבלעדית למצב, כתומכים בארגוני טרור\ תומכים בחמאס.

לפי הדו"ח, מבצע צוק איתן שינה את זירות השיח העיקריות: בעוד שהשיח לפני תחילת המבצע התבצע בעיקר ברשתות החברתיותעם תחילת המבצע זירת ההתרחשות העיקרית עברה לדיווחי החדשות – 39%. שאר השיח התבצע ברשתות החברתיות– 36%, טוויטר (13%) פורומים (9%) ובלוגים (3%). לדברי מנהל המטה למאבק בגזענות בישראל, עו"ד נדאל עותמאן, "המושגים, שנאה, מלחמה וגזענות אינם מושגים נפרדים. אין ספק כי בזמן מלחמה השיח הגזעני מרים את ראשו, אך במקביל הוא גם מלבה את המלחמה והאש סביבה". עוד הדגיש עותמאן כי "מקרי האלימות האחרונים שהתחילו בציד ערבים ונגמרו באלימות כלפי השמאל מראים שנוצרה כאן תרבות חדשה של התבטאויות גזענות והסתה המזינים את האלימות ומגבירים  אותה. נצטרך לעשות הרבה לתיקון המצב שנוצר ונצטרך יותר ויותר שותפים ע"מ לצאת עם קול מאחד הפועל למען הפיוס ונגד הגזענות".

עוד בנושא:

http://www.fightracism.org/my_documents/files001/doh72014.pdf