דו"ח של מרכז אדוה: מצבם של הערבים הורע

 

"בזמן שמצבה הכלכלי של האוכלוסייה בישראל משתפר וגם שוק העבודה נראה יציב יותר, הופך מצבו של המיעוט הערבי גרוע יותר משנה לשנה – כך קובע דוח חדש של מרכז "אדוה" שפורסם הבוקר. "כבר די ברור שהצמיחה מיטיבה רק עם חלקים במשק, אבל אין ספק שהאוכלוסייה הערבית מקופחת בצורה חריגה" נאמר בדו"ח שנכתב על ידי ד"ר שלמה סבירסקי, אתי קונור-אטיאס וטטיאנה קולוקוב תחת הכותרת "אזרחי ישראל הערבים אינם שותפים לצמיחה".

הדוח שחיבר מרכז "אדוה" מצביע על שיעור גבוה של מובטלים בקרב הערבים אזרחי ישראל לעומת האזרחים היהודים. בעוד שמספר המובטלים באוכלוסייה הכללית בישראל, על פי הנתונים הרשמיים, ירד מ-280 אלף 212 אלף בין השנים 2003 ל-2007, מספר המובטלים בקרב האוכלוסייה הערבית דווקא עלה – מ-34 אלף ללא פחות מ-38 אלף.

נתון נוסף שעולה מהדוח מעיד על הייאוש העמוק שאופף את מחוסרי התעסוקה בקרב האוכלוסייה הערבית. על פי הדוח, שיעור ה"מתייאשים" מחיפוש עבודה באוכלוסייה הערבית גבוה באופן משמעותי מזה שבקרב האוכלוסייה היהודית.

בנוסף, בעוד שמספר ה"מתייאשים" מחיפוש עבודה בקרב היהודים מצוי בירידה, בקרב הערבים שיעור המתייאשים בשנת 2006 היה 7.7% לעומת 7% בשנת 2003.

 
עוד עולה מהדוח של מרכז "אדווה", שמטרתו לקדם את רעיון השוויון החברתי בישראל, כי שיעור העוני בקרב המשפחות הערביות בישראל מצוי בעלייה מתמדת מאז שנת 2003, אז הוא עמד על 48.4%. בשנת 2007 צמחו מימדי העוני ל-54.8% אחוזים.

על פי הדוח, צמיחת שיעור העניים בקרב האוכלוסייה הערבית מהיר הרבה יותר מאשר בקרב אוכלוסיות אחרות. לראייה, בין  שנת 2001 לשנת 2007 גדל שיעור העניים בקרב ערביי ישראל ב-29% לעומת 9% בלבד בקרב האוכלוסייה החרדית. גם הקיצוץ בקצבאות פגע קשות באוכלוסייה הערבית. "בקרב החרדים, למשל, נעשו הסדרים שאפשרו החזרת חלק מהקצבאות, והושקעו מאמצים לשלב אותם בשוק העבודה – מה שלא קורה לגבי האוכלוסייה הערבית", מסר ד"ר סבירסקי.

 
לעיון בדו"ח המלא: