לראשונה הסכם קיבוצי במוביל הטורקי

 

ההסתדרות חתמה אתמול, לראשונה, על הסכם קיבוצי עם חברת התעופה הלאומית של טורקיה, "טורקיש איירליינס". ההסכם חל על 20 עובדי החברה בישראל, המועסקים בתפקידים מנהלתיים במשרדים הראשיים ובשדה התעופה. תוקף ההסכם יהיה לשלוש שנים, עד סוף 2010. במסגרת ההסכם, שכר העובדים יוצמד לדולר, לפי שער קבוע של 4.5 שקל לדולר, והוא ישולם רטרואקטיבית החל מספטמבר 2007.

כמו כן, תינתן לעובדים תוספת שכר אשר 3% ממנה ישולמו כבר בינואר 2009 ו-3% נוספים בינואר 2010. החברה תעניק לעובדים אחת לשנה משכורת נוספת, "משכורת 13", שתוענק בדצמבר לאותה השנה.עוד יקבלו העובדים הפסקת צהריים של 45 דקות על חשבון המעסיק, שעות נוספות ישולמו על פי חוק ושכר העבודה בשבת ובחג יעמוד על 200%. העובדים יהיו זכאים ליום חופש נוסף על זה הקבוע בחוק וכן יינתן תשלום מלא עבור מחלה עד ל-18 יום בשנה ואש"ל בסך 500 שקל נטו בחודש.

עוד נקבע בהסכם כי עובדי שדה התעופה יועסקו 180 שעות בחודש. החברה התחייבה לשלם להם שכר חודשי מלא, גם אם החברה תוריד את מספר שעות העבודה החודשיות על פי צרכיה.

לפני כארבעה חודשים פנו עובדי החברה להסתדרות בבקשה להתארגן.  העובדים טענו כי שכרם נשחק בשליש עקב ירידת שער הדולר. עוד הם טענו כי לא קיבלו שכר בגין שעות נוספות, שעות השבת לא הוסדרו, לא ניתנו להם כל תוספות שכר, וגם הפסקת ארוחת הצהריים הייתה בהתאם לרצונה הטוב של החברה.

"מדובר בהסכם ייחודי שכן זהו הסכם קיבוצי ראשון עם חברת התעופה הלאומית של טורקיה", אמר היום יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי.