דו"ח מפרט את הסכנות הסביבתיות והבריאותיות הקשות במפרץ חיפה

ועדת המשנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש), הגישה לאחרונה דו"ח בנושא סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה, בעקבות שורה של ביקורים ופגישות שערכה, בין היתר עם נציגי תושבים מחיפה ומהיישובים בסביבתה.

"נוכח נתוני התחלואה הקשים באזור מפרץ חיפה, אנו סבורים כי יש לחתור להפחתה בפועל של הזיהומים ולא להוסיף עליהם. עומס הזיהום והיקפי התחלואה באזור חייבים להיות הבסיס להחלטות התכנוניות", אמר ח"כ חנין. זאת בהתייחס לממצאי משרד הבריאות, לפיהם שיעור התחלואה בסרטן בנפות חיפה ועכו גבוה ב-16-11 אחוזים יחסית לממוצע התחלואה הארצי, וכי שיעור הילדים חולי אסתמה בחיפה הוא למעלה מפי 2 מהממוצע הארצי.

2014-10-17_204417

מפגינים נגד הזיהום במפרץ חיפה (צילום: צלול)

ח"כ חנין הדגיש כי מה שדרוש אינו רק מניעת העלייה בזיהום שמקורו בבתי הזיקוק לנפט (בז"ן), אלא הפחתתו בפועל. הוא ציין כי בשנים האחרונות אירעו מספר אירועים הקשורים בחומרים הכימיים המסוכנים המאוחסנים במתחם בתי הזיקוק ובתעשיות נוספות במפרץ, והציע "לשקול בכובד ראש לאילו תעשיות וחומרים מסוכנים ישראל באמת זקוקה, ואילו תעשיות וחומרים מסוכנים אינם נדרשים אצלנו בהיקפים גדולים וגדלים".

בתקופה שלפני הקמת הוועדה, טענו גורמים רשמיים – לרבות בעיריית חיפה – כי הסיבה לשיעורי התחלואה הגבוהים בחיפה ובסביבתה אינה הזיהום שמקורו בתעשיות הכימיות במפרץ, אלא זיהום אוויר כתוצאה מתחבורה. אולם דו"ח הוועדה הצביע על עדויות רבות לפגיעה קשה באוויר, ביבשה ובים, לה אחראים המפעלים באזור.

כך למשל, תואר בדו"ח כי פליטת המזהמים לנחל הקישון ממפעלי מפרץ חיפה היא 83,000 טון בשנה, בעוד סך הפליטות לשאר הנחלים בארץ היא 20,100 טון בשנה. המשמעות היא שחיפה אחראית לבדה ל-80% מזיהום הנחלים בישראל! עוד נאמר, כי פליטת חומרים מסרטנים בחיפה גבוהה משמעותית משאר המחוזות: 30.4 ק"ג לקמ"ר במחוז חיפה, לעומת 1.7 עד 5.3 בשאר המחוזות. לנתונים אלה תרומה מובהקת לעלייה בשיעורי התחלואה באזור.

באירוע ציבורי שהתקיים לאחרונה בקריית חיים, שאורגן בידי "הקואליציה לבריאות הציבור", השתתפו תושבים מיישובי הסביבה, וביניהם מטבעון, מנשר ומהקריות. בין המשתתפים באירוע היה זוהיר כרכבי, חבר מועצת העיר שפרעם מטעם חד"ש. "בשפרעם, הגובלת בקריית אתא ובקריית ביאליק וקרובה לתעשיות במפרץ, ישנה עלייה מוכחת בסרטן ובמחלות אחרות הנגרמות כתוצאה מהזיהום. אנחנו לא נהנים מהארנונה ומהמיסים העירוניים שמשלמים המפעלים, אולם סובלים מאוד מזיהום האוויר. את החיבור בין הון לשלטון – שהמפעלים המזהמים מסמלים – צריך להחליף במחויבות לשמירה על בריאות הציבור", אמר.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב