אמנסטי: ממשיכים להוציא להורג בעלי מוגבלויות נפשיות ושכליות

מדינות ברחבי העולם ממשיכות לדון למוות או להוציא להורג אנשים עם מוגבלויות נפשיות ושכליות, תוך הפרה ברורה של סטנדרטים בינלאומיים, נמסר מארגון זכויות אדם הבינלאומי אמנסטי לציון היום הבינלאומי נגד עונש המוות.

 2014-10-17_204338

אמנסטי תעד מקרים של אנשים הסובלים ממוגבלויות אלו העומדים לפני הוצאה להורג או שהוצאו להורג במדינות, ביניהן ארה"ב, יפן ופקיסטן. אנשים רבים נוספים נמצאים בסכנה, אלא אם מדינות אלו ישנו בדחיפות את מערכות הצדק הפלילי שלהן. "הסטנדרטים הבינלאומיים בנוגע למוגבלויות נפשיות ושכליות הם אמצעי הגנה חשובים לאנשים פגיעים. הם לא באים לתרץ פשעים נוראיים הם מגדירים מדדים לסוג העונש שניתן להטיל", אמרה אודרי גאורן, מנהלת התכניות הבינלאומיות באמנסטי אינטרנשיונל. "אנו מתנגדים לעונש המוות בכל הנסיבות זהו עונש אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל. אבל במדינות בהן עדיין מוציאים להורג, יש לכבד סטנדרטים בינלאומיים, לרבות אלו האוסרים על השימוש בעונש מוות כנגד קבוצות פגיעות מסוימות, עד לביטולו המוחלט של עונש המוות" הוסיפה.

השנה, לציון היום הבינלאומי נגד עונש המוות, אמנסטי והקואליציה העולמית נגד עונש מוות מבקשים להבליט את נושא עונש המוות ואנשים בעלי מוגבלויות נפשיות או שכליות. "הסטנדרטים הבינלאומיים דורשים באופן ברור כי עונש זה לא ייגזר על אלו הסובלים ממוגבלויות נפשיות ושכליות. אבל במקרים רבים מוגבלויות אינן מזוהות במהלך תהליכים פליליים", הדגישה גאורן. "מדינות שעדיין מוציאות להורג חייבות להבטיח, כי קיימים משאבים לביצוע הערכה עצמאית וקפדנית של כל מי שעומד בפני עונש מוות, מרגע שמוגש נגד כתב אישום ובאופן מתמשך לאחר גזר הדין".

בארה"ב, למשל, עסכרי עבדאללה מוחמד הוצא להורג בפלורידה ב-7 בינואר 2014 בגין רצח שבוצע בכלא ב-1980. הייתה לו היסטוריה ארוכה של מחלות נפש חמורות, כולל אבחנות של סכיזופרניה פרנואידית. ב-9 באפריל אזרח מקסיקו, רמירו הרננדז לאנאס, הוצא להורג בטקסס, למרות ראיות לכך שנכותו השכלית, כפי שהוערכה בשישה מבחני IQ שונים בעשור האחרון, הפכה את גזר דין המוות שלו לבלתי חוקתי. בפלורידה, אמנסטי אינטרנשיונל מבליט את המקרים של שני אסירים נידונים למוות פרנק וולס ומיכאל זק – שלשניהם רקע של טראומה נפשית חמורה והם מיצו את הליך הערעור שלהם.