דו"ח מכון שטוקהולם לחקר השלום: תוך חמש שנים ייצוא הנשק של ישראל גדל ב-59%

הנשק הישראלי מגיע לרחבי העולם, ובמספרים גדלים והולכים: ישראל היא יצואנית הנשק הגדולה בעולם יחסית למספר תושביה – כך עולה מדו"ח מכון שטוקהולם לחקר השלום הבינלאומי (SIPRI) שראה אור אתמול (שני). לפי הדו"ח, ארה"ב, רוסיה, צרפת, גרמניה, סין, בריטניה וספרד מקדימות את ישראל בחלקן מסך הסחר בנשק בעולם, אך כולן מדיניות בעלות אוכלוסייה גדולה במיוחד בהשוואה לאחרונה. חמש המדיניות הראשונות בטבלה מרכזות יותר משני-שליש מייצוא הנשק העולמי. לפי הנתונים, המדינות מגדילות את יצוא הנשק שלהן.

מהדו"ח עולה כי ייצוא הנשק של ישראל, המהווה רק 3% מכלל הסחר הביטחוני העולמי, גדל בכ-59% בין השנים 2020-2016 לעומת השנים 2015-2011. יצוין שהגידול בסחר בנשק אינו אחיד. מהדו"ח עולה שבמדינות הפריפריה נרשמה דווקא ירידה ברכישת נשק ותחמושת: באפריקה ירד הייבוא הביטחוני בכ-13%, באמריקה הלטינית בכ-43% ובאסיה והאוקיאנוס השקט בכ-8%.

"מל"ט מתאבד" תוצרת התעשייה האווירית מדגם "הארופ" (צילום: ויקימדיה)

 

כבר לפני שנתיים דיווח מכון שטוקהולם על זינוק הייבוא הצבאי ההודי מישראל ב-285% לעומת פרק הזמן שבין 2008 ל-2012. בין היתר, סיפקה ישראל  להודו ולאזרבייג'ן "מל"טים מתאבדים". בעבר דווחה התקשורת כי בקרבות בין אזרבייג'ן לארמניה נעשה שימוש במל"ט "הארופ" הישראלי.

מכירות הנשק הישראלי לאזרבייג'ן חוללו אף הן סערה. נגד חברת המל"טים אירונאוטיקס נטען, כי לבקשת צבא אזרבייג'ן ביצעה "הדגמה חיה" של התקפת מל"ט מתאבד מתוצרת החברה על עמדה של צבא ארמניה. גורמים ארמנים העלו באחרונה תיעוד של מל"ט ישראלי "מתאבד" תוקף סוללת נ"מ רוסית מדגם אס-300 על אדמת ארמניה. המל"ט הוא מסוג הארופ מתוצרת התעשייה האווירית. זו הפעם הראשונה שבה רואים את המל"ט באופן ברור בפעולת תקיפה, לאחר שהאזרים טענו בעבר כי רכשו נשק מישראל "למטרות הגנה".

 

לתמצית הדו"ח השנתי שפורסם אתמול (באנגלית):

https://www.sipri.org/media/press-release/2021/international-arms-transfers-level-after-years-sharp-growth-middle-eastern-arms-imports-grow-most