דו"ח: חברות טכנולוגיה ישראליות מסייעות למשטרים דכאניים לרגל אחר אזרחים

 דו"ח חדש של ארגון זכויות האדם העולמי Privacy International, הפועל למען פרטיות האזרח, שתי חברות ישראליות, "נייס מערכות" ו"ורינט", הן הספקיות המרכזיות של טכנולוגיה המאפשרת לארגוני ביטחון הפנים בטג'יקיסטאן, קירגיסטאן, טורקמניסטאן, אוזבקיסטאן וקזחסטאן לרגל אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואזרחים. על כך נמסר באתר "הארץ".

2014-11-20_200551

רמטכ"ל צבא תאילנד נואם בפתיחת הביתן הישראלי בתערוכה ביטחונית שנערכה אשתקד בתאילנד. בין החברות שהציגו את מוצריהן: ורינט ונייס (צילום: משרד הכלכלה)

"ממשלות במרכז אסיה התקינו מערכות מתקדמות המסוגלות לרגל אחר כל התקשורת במדינה", נכתב בדו"ח. "הדבר מתאפשר בזכות חברות זרות שמספקות את המוצרים והשירותים שמאפשרים למשטרים מרכז אסייתים לרגל אחר אזרחיהן. שתי השחקניות הגדולות ביותר הן חברות רב־לאומיות שלהן משרדים בישראל: נייס מערכות וורינט ישראל".

הדו"ח, המתבסס גם על מסמכים סודיים, עוסק בטג'יקיסטאן, קירגיסטאן, טורקמניסטאן, אוזבקיסטאן וקזחסטאן, שכולן הואשמו בהפרה שיטתית של זכויות אדם. בנוגע לאחרונה נכתב בדו"ח העולמי של "משמר זכויות אדם" שפורסם השנה כי פגיעות בחופש הביטוי והדת, דיכוי מחאות ועינויים עדיין נפוצים בה, וכי המצב בה אף הורע ב-2013. מצב זכויות האדם באוזבקיסטאן הוגדר באותו דו"ח כ"מחריד". אדין אומנוביץ', אחד ממחברי הדו"ח, סיפר ל"הארץ" כי בסך הכל איתר הארגון כ–70 חברות זרות שהיו מעורבות ברמה כלשהי בהקמת תשתית הרשת במדינה או תשתית המעקב אחריה במדינות מרכז אסיה, בין היתר מרוסיה, מבריטניה ומגרמניה. חלקן היו מעורבות בהקמת מרכזי ניטור וחלקן בהקמת תשתית רשת הנגישה לשירותי הביטחון המקומיים.

נייס וורינט הן שהקימו בעבור שירות הביטחון המקומי של קזחסטאן (KNB) מרכזי ניטור באלמטי ובבירה אסטנה. שתי החברות הקימו מרכז דומה גם בטשקנט, בירת אוזבקיסטאן. בקזחסטאן קיימת רשת של מתקני ניטור מקומיים (Punkt Upravlenia) המשמשים למעקב אחר תעבורת הרשת במדינה, על בסיס רשת ניטור רוסית מערכת לפעולות חקירה אופרטיביות). הטכנולוגיה להקמת המתקנים סופקה בידי חברות רוסיות ואמריקאיות, לעתים דרך קבלניות מקומיות, אך המתקנים המרכזיים הוקמו על ידי החברות הישראליות. באסטנה, למשל, שוכנים שני המרכזים שהקימו נייס וורינט באותו בניין. לדברי אומנוביץ', מלבד הקמת המרכזים מספקות שתי החברות גם שירותי תחזוקה והדרכת עובדים. בדו"ח נאמר כי "מרכזי הניטור הללו מאפשרים לארגוני הביטחון גישה ישירה ובלתי מבוקרת לשיחות טלפון ולפעילות אינטרנט אזרחיות בהיקפים אדירים".

לכתבה המלאה ב"הארץ":

http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2490797