גידול ניכר של כוחות השמאל העקבי בבחירות בחבל הבאסקים ובגליסיה שבספרד

גידול ניכר של כוחות השמאל העקבי בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) בחבל הבאסקים ובגליסיה שבספרד. אמנם המפלגה השמרנית בגליסיה ומפלגת הבאסקים הלאומנית זכו לרוב בבחירות המקומיות לבתי הנבחרים במחוזות, אך בגליסיה, השמאל העקבי הפך לכוח השני בפרלמנט המקומי ואילו בקרב הבאסקים, לשלישי.

על פי התוצאות הסופיות שפורסמו הבוקר קואליציית "אן מראה" ("הגאות", (En Marea של פודמוס, השמאל המאוחד ותנועות שמאל נוספות; הפכה לכוח השני בגליסיה עם 14 מושבים בפרלמנט. זו פעם ראשונה שכוח פוליטי מקומי זה, שהוקם אשתקד, משתתף בבחירות. גם הסוציאליסטית זכו למספר דומה של מושבים, אך בהפרש של 16 אלף קולות לטובת השמאל. הכוח האלקטוראלי של הסוציאליסטים במחוז ירד בכשליש. כוח פוליטי שמאל שלישי, מערך של תנועות הנאבקות למען "גליסיה סוציאליסטית ועצמאית", זכה בשישה מושבים. יחד עם זאת לכוחות השמאל אין את הרוב הדרוש, 38 מושבים, כדי להנהיג את המחוז שבאופן מסורתי מצביע לכוחות הימין.

2016-09-26_192243

אסיפת בחירות של "אן מראה" בעיר הנמל פרול שבגליסיה: "מדינה צודקת" (צילום: מונדו אובררו)

הפתעה נפלה גם בחבל הבאסקים, בה שתי מפלגות לאומניותמקומיות זוכות בדרך כלל ברוב קולות הבוחרים: המפלגה הלאומנית הבאסקית (בימין) ובילדו (בשמאל). הפעם, ולראשונה קם כוח שלישי: "אלקארקיןפודמוס" ובו פודמוס והשמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית. חזית זו זכתה ב-11 מושבים, לעומת הסוציאליסטים (9). המפלגה הלאומנית המקומית (המסוכסכת עם השמרנים שבשלטון המרכזי) זכתה ב-29 מושבים ואילו בילדו ב-17. יצוין שהנפגעים העיקריים מתוצאות הבחירות בשני המחוזות הם הסוציאליסטים.

הבחירות נערכו אתמול לקראת סיבוב החוזר, השלישי במספר, של הבחירות הכלליות במדינה, ב-25 בדצמבר. ראש המפלגה השמרנית, מריאנו ראחוי, מכהן כראש הממשלה בפועל בשנה האחרונה לאחר שני סיבובי בחירות שהסתיימו בלא הכרעה לפני שלושה חודשים ובדצמבר האחרון. ראחוי הפסיד לפני כשלושה שבועות בהצבעת איאמון לאחר שביקש להקים ממשלת מיעוט במדינה.