גאווה ציונית: בעקבות הסכמי אברהם והמלחמה באוקראינה הייצוא הביטחוני גדל תוך שנה ב-30%

 

היקף היצוא הביטחוני של מדינת ישראל בשנת 2021 עמד על יותר מ-11 מיליארד דולר (כ-36 מיליארד שקל) זינוק של 30% לעומת שנת 2020 שבה עמד היצוא הביטחוני על 8.55 מיליארד דולר. כך עולה מנתונים שמסר היום (שלישי) אגף סיבט ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון. ישראל שניצבה במקום השמיני בעולם ביצוא נשק ותחמושת, תעלה כנראה שניים-שלושה מקומות בדירוג בשל העלייה החדה ביצוא ב-2021. כך הפכה ישראל יצואנית הנשק הגדולה ביחס למספר תושביה.

מערכת רקטות אקסטרא אלביט מערכות (צילום: משרד הביטחון)

 

בהודעת משרד הביטחון נאמר כי "בשנה וחצי האחרונות הורחב היצוא הביטחוני לשווקים חדשים, צומצמה רגולציה, הוסרו חסמים בירוקרטים, ובוצע מאמץ שיווק אינטנסיבי בעולם, תוך התמקדות בהסכמי יצוא בין מדינות. שיתוף הפעולה בין המשרד לתעשיות הביטחוניות מתבטא בעלייה חדה בהיקפי חתימת חוזים חדשים, זו השנה השנייה ברציפות".

בראש החלוקה הפנימית של הנדבכים המשמעותיים ביצוא הביטחוני בשנת 2021 עומדים טילאות, רקטות ומערכות הגנה אווירית (20%), ולאחר מכן שירותי אימון והדרכה (15%), מערכות מל"טים ורחפנים (9%), מערכות מכ"ם ול"א (9%), כלי טיס מאוישים ואוויוניקה (9%), תצפית ואופטרוניקה (5%), אמצעי ירי ושיגור (7%), כלי רכב ורכב קרבי משוריין (7%), מערכות תקשוב וקשר (6%), מודיעין מידע וסייבר (4%), תחמושת וחימוש (4%), מערכות ימיות (2%), שירות לקוחות ושונות (2%). מפילוח גיאוגרפי של יעדי היצוא ניתן לראות כי היעד הגדול ביותר הוא אירופה (41%)  ולאחר מכן אסיה ואוקיאנוס השקט (34%), צפון אמריקה (12%) מדינות ערב הרודניות שחתמו על הסכמי אברהם (7%), אפריקה (3%) ואמריקה הלטינית (3%).

הסכמי אברהם שרחק האימפריאליזם האמריקאי נתנו דחיפה למכירות הנשק הישראלי. האמירויות, בחריין ומרוקו הכפילו פי כמה את המכירות מ-2020 וחתמו עם התעשיות הישראליות על מספר הסכמי רכש, ועל הפרק נמצא גם משא ומתן נוסף על הסכמים שיגדילו עוד יותר את המכירות למדינות אלה. בין היתר, מרוקו מעוניינת ברכישת נשק מישראל בשל כיבוש הסהרה המערבית הנמשך.

ראש "סיבט" במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') יאיר קולס מסר כי המלחמה באוקראינה, לצד הסכמי אברהם, יוצרים ביקוש גבוה לנשק הישראלי. שר הביטחון, בני גנץ אמר כי "התעשיות הביטחוניות הישראליות מספקות לישראל עוצמה ביטחונית ועליונות טכנולוגית, וגם רווח כלכלי והגשמה ציונית. הוא ציין כי בשנתיים האחרונות, משרד הביטחון פעל ברחבי העולם בכדי להגדיל את השוק באופן אחראי ומושכל – בין השאר באמצעות חיזוק קשרים עם מדינות האזור ומדינות שבעבר לא היו לנו יחסים איתן בעולם כולו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/101589