כל הרשימה המשותפת מתייצבת מאחורי ח"כ עודה: ירושלים המזרחית – שטח כבוש

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) דחה את הביקורת שהוטחה בו בעקבות הצהרתו ביום ראשון בשער שכם בעניין שירות אזרחים ערבים בכוחות הכיבוש. בשיחה עם "הארץ" אומר עודה כי עמדתו כפי שהציג אותה בסרטון מוכרת והוא הביע אותה בכל הזדמנות.

שוטרים נגד צעירים פלסטינים בשער שכם בשבת האחרונה, 9 באפריל 2022 (צילום: אקטיבסטילס)

 

עודה הדגיש כי הקריאה שלו התייחסה בעיקר לשוטרים המשרתים במזרח ירושלים שתחת כיבוש ישראלי ובמתחם מסגד אל-אקצא. יחד עם זאת הוא הוסיף כי "בסרטון התייחסתי ספציפית למזרח ירושלים, אבל כל עוד הכיבוש נמשך – כל שירות בכוחות הביטחון הוא בעייתי בעיניי". "עמדתי מוכרת, אנחנו נגד הכיבוש, ולפי העמדה שלנו ירושלים המזרחית היא שטח כבוש וכל כוח שיטור שנמצא במקום הוא חלק מכוחות הכיבוש", אומר עודה. לדבריו, ההחלטה שלו לצאת בסרטון כזה נבעה בראש ובראשונה משיחות שקיים עם צעירים פלסטינים מירושלים שסיפרו על החוויות שלהם בשער שכם ובאזור מסגד אל-אקצא כשלדבריהם שוטרים ערבים תקפו אותם,

ח"כ עודה פרסם סרטון  על רקע שער שכם בעמוד הפייסבוק שלו הוא קרא לצעירים הערבים שהתגייסו לכוחות הביטחון ומשרתים במזרח ירושלים ובשער שכם לעזוב את תפקידם. "אני אומר לאלה שהתגייסו שהם מיעוט קטן – 1% עד 1.5% – תזרקו את הנשק שלכם בפרצוף שלהם. אנחנו לא צריכים להיות איתם, לא להיות חלק מהפשע הזה". עודה הוסיף כי "זו בושה שצעיר ערבי או הוריו של צעיר ערבי מסכימים להתגייס ולשרת בזרועות הביטחון שהם למעשה כוחות הכיבוש". עודה הוסיף כי "אותם כוחות שפוגעים בעמנו, פוגעים בכל מי שרוצה להתפלל במסגד אל-אקצא. עמדתנו ההיסטורית ברורה: אנו צריכים להיות באותו צד של עמנו כדי לסיים את הכיבוש, וכדי שתקום מדינה פלסטינית ויניפו את דגלי פלסטין על חומות ירושלים".

העמדה שהביע עודה בסרטון זוכה לתמיכה של כל מרכיבי הרשימה המשותפת: חד"ש, בל"ד ובתע"ל. ח"כ עאידה תומא-סלימאן הבהירה בשיחה עם "הארץ" כי זו היתה עמדת חד"ש ועמדת המפלגה הקומוניסטית מאז ומתמיד. "אנחנו נגד כיבוש וירושלים המזרחית היא חלק מהשטח הכבוש", הדגישה תומא-סלימאן. "מבחינתנו אין בזה שום דבר חדש. כוח משטרה או צבא, או כל כוח אחר שפועל מטעם המדינה, הוא כוח בשירות הכיבוש, ואין סיבה שצעירים מאותו עם ישרתו באותו מקום".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) צייץ הבוקר "אני מחזק את חברי ח"כ איימן עודה בקריאתו שלא לשרת בכוחות הכיבוש. כך עשיתי אני, ונכלאתי ארבע פעמים על כך, כך עשו רבים וטובים. משטר הכיבוש והמצור בגדה המערבית, רצועת עזה וירושלים המזרחית הוא פשע. אין זו רק זכות לסרב לקחת בו חלק – זו חובה! זה חלק ממאבק פוליטי בלתי אלים לו אנו מחויבים".

גם ח"כ סאמי אבו שחאדה מבל"ד, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, מזדהה עם הדברים. "מה שאמר איימן זו עמדה שמזוהה עם הרשימה המשותפת: להיות נגד כיבוש ונגד דיכוי הפלסטינים, לסיים את הכיבוש בשטחי 67' לרבות ירושלים המזרחית, לא לשרת בכוחות הביטחון או בשירות לאומי", אמר אבו שחאדה. "זה שבחוגים מסוימים בישראל, לרבות השמאל הציוני, לא אוהבים את זה זו הבעיה שלהם, לא של הרשימה המשותפת". יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, מסכים עם עמדה זו. לדבריו ירושלים המזרחית היא שטח כבוש, ואלימות כוחות הביטחון כלפי הפלסטינים היא נוראית ללא קשר לזהות הלאומית של לובשי המדים. "זו עמדת המשותפת מאז ומתמיד", אומר טיבי.

 

.