בתל-אביב וברמת גן הפגינו ביום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים

מאות מבקשי מקלט מסודאן ציינו את יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים ביום שלישי בשעות הבוקר והפגינו כדי למחות על אוזלת היד שמגלה האיחוד האירופי ביחסו לרודן הסודני, עומר אלבאשיר. זאת בעקבות אונס של מאות נשים ולידות בדרפור בחודשים האחרונים על ידי חייליו של אלבאשיר. המפגינים צעדו מגינת לוינסקי בדרום תל אביב לשגרירות האיחוד האירופי ברמת גן ותבעו מהאיחוד להתערב כדי לעצור את האונס והטיהור האתני בסודן, ולשפוט את אלבאשיר על פשעי מלחמה.

2014-11-27_201418

יוצאי סודאן מפגינים מול נציגות האיחוד האירופאי, ביום שלישי האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

בשעות הערב מאות נשים, ביניהן נערות צעירות רבות, צעדו לאורכה של רחוב אבן גבירול עד לכיכר הסינמטק וקראו "זה לא אורך המכנס, תאשימו את האנס", ו-"אל תגיד לי מה נורמלי, אתלבש איך שבא לי". האירוע השנתי, שאורגן על ידי מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תל אביב, עמותת "רוח נשית" וארגונים נוספיםהחל בשתי צעדות שיצאו האחת מכיכר רבין, והשנייה מבית "אחותי" שבדרום העיר. בגשם וברוח צעדו הנשים, ולצידן גברים תומכים, ונשאו שלטים עליהם כתוב "כשאת גרה ברחוב אין לך לאן לברוח", "הבן שלך מכור לפורנו, וחושב שזה מין. דבר איתו", ו"דורשות תאורה בדרום העיר".

את העצרת, שעברה ברגע האחרון לאולם בסינמטק בשל מזג האוויר, הנחתה העיתונאית גל גבאיבזו אחר זו עלו לבמה דוברות שונות, שהביאו מגוון קולות, זהויות וסיפורים, מגוון שראוי שיעורר השראה לאירועים פוליטיים אחרים. נשים שדיברו על אלימות, על החיים בחודשים האחרונים בצל הגזענות שמופנית נגד החברה הפלסטינית, על חוסר הביטחון בו חיות נשים בדרום תל אביב. נערות שפועלות לשוויון מגדרי בבתי הספר, ונשים שחלקו את סיפורן האישי על גילוי עריות ותקיפות מיניות