בשבת אחה"צ יוקרן בגדה השמאלית הסרט הטורקי 'יול' עתיר הפרסים

הסרט הטוקרי 'יול' עתיר הפרסים יוקרן מחר (שבת) אחה"צ במועדון קולנוע בגדה השמאליתאחד העם 70, תל אביב. יצוין שהקרנה בשעה 17:00 בעקבות ההפגנה נגד חוק הלאום הגזעני בהמשך הערב, שתצא בשעה 19:30 מכיכר רבין. הסרט בבימויים של ילמז גונאי וסריף גורן הופק ב-1982, 114 דק', טורקית וכורדית תרגום לאנגלית.

2018-08-10_165203

גונאי, מגדולי הבמאים של הגל החדש הטורקי, כתב את "יול" העוסק בחמישה אסירים שיוצאים לחופשה מהכלא, בזמן שהוא בעצמו שוהה בכלא הטורקי. גונאי מפרק בסרט זה את החברה הטורקית לרסיסים באמצעות כלים פואטיים, וחובט ללא מורא בדיכוי הממסדי, כשכל אסיר מהווה דימוי פרטי למצב לאומי, חברתי, תרבותי, דתי וכלכלי.

גם בסרט זה, בהמשך לסרטיו הקודמים, גונאי מיטיב לשקף את המציאות הטורקית באופן שלא מוצא חן בעיני השלטונות, בין השאר באמצעות בחירתו לתת ייצוג למעמדות עניים ולתרבות הכורדית אליה הוא משתייך. כל אלה, בנוסף לעמדותיו האידיאולוגיות השמאליות, סיבכו את גונאי לא פעם: ב-1961 נכלא למשך 18 חודשים כי פרסם רומן שהוגדר "מרקסיסטי", וב1973 נכלא שוב באשמת ברצח שופט למרות טענותיו על חפותו. בכלא, המשיך גונאי לכתוב תסריטים, אותם ביימו במאים שונים תחת הוראותיו. לאחר סיום צילומי "יול" ברח גונאי מהכלא לשוויץ, כשבאמתחתו חומרי הגלם.

"יול" הוקרן בקאן וזכה בדקל הזהב כשהוא מעורר בטורקיה רעידת אדמה. הוא נותר רלוונטי עד היום – בטורקיה וגם בישראל. יציג את הסרט וינהל דיון אחריו: רפאל בלולו.