בשבוע הקרוב: ערר אחרון בעניין הקמת 'מתחם קדם' בכפר סילואן  

ערר בעניין הקמת 'מתחם קדם' בכפר סילואן יתקיים ביום חמישי, 12 במרס, ויהיה האחרון בדיוני ועדות התכנון לפני החלטתם הסופית. 'מתחם קדם' בכפר סילואן שיוזמת עמותת אלע"ד הוא המבנה המונומנטלי הגדול ביותר שתוכנן אי פעם במרחק עשרות מטרים בודדים מהר הבית חראם אשריף. מ"עמק שווה" נמסר כי להקמת המבנה יהיה משקל רב בקביעת עתידה הפוליטי ואופייה של ירושלים העתיקה והכפר סילואן". 

2015-03-07_002700

על פי התכנון, 'מתחם קדם' הוא מבנה בשטח של כ-16 אלף מ"ר, המתוכנן להשתרע על פני שבע קומות ולהגיע כמעט עד לגובה חומות העיר העתיקה. המתחם עתיד להיבנות מול חומות העיר העתיקה, על גבי שטח חפירות ארכיאולוגיות המכונה 'חניון גבעתי'. הוא עתיד לשמש מוקד תיירותי מרכזי בירושלים. עמותת המתנחלים אלע"ד וממשלת ישראל הימנית מתכוונות להקים במתחם את 'היכל התנ"ך' – מרכז ממשלתי שמטרתו לקרב את סיפורי התנ"ך לציבור. ההחלטה המקורית על הקמת היכל התנ"ך הציעה שייבנה בירושלים – במערב העיר, ולא בשטח כבוש והנתון למחלוקת פוליטית – מקום שבו ילמדו על התנ"ך והקשר שלו לעם ישראל.


עוד נמסר כי "עמק שווה" כי המתחם יהווה נקודת אחיזה מרכזית של המתנחלים באגן ההיסטורי והקדוש למספר דתות של ירושלים. "להבנתנו 'מתחם קדם' הוא מכשול פוליטי לכל פתרון המבוסס על חלוקת ירושלים העתיקה, ועלול להעצים את המתח הדתי והלאומי בין ישראלים לפלסטינים".   ארגון "עמק שווה", יחד עם ארגונים אחרים ותושבי הכפר סילואן, הגיש ערר על החלטת הוועדה המחוזית לאשר את בניית המתחם. "נטען, יחד עם קבוצת הארכיאולוגים החתומים על ההתנגדות, שאישור התוכנית משמעותו נזק בלתי הפיך לשרידים הארכיאולוגיים שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות במקום ושהטיפול המיטבי לעתיקות הוא להשאירן כשטח ציבורי פתוח. העיר העתיקה של ירושלים, המוכרת על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, צריכה לשמור על אופייה ההיסטורי. המרחב מסביב לחומות מהווה אזור חיץ; לכן יש למנוע כל בנייה חריגה בתחומו. נוסף על כך נציג מסמכים ואת עיקרי דו"ח עמק שווה: מורשת מופרטת: כיצד מוותרת רשות העתיקות על עברה של ירושלים. דו"ח זה מצביע על כך שבעבר התנגדה רשות העתיקות לבנייה מאסיבית באתר הארכיאולוגי, אך בחלוף השנים התאימה את מדיניותה למטרות עמותת אלע"ד וממשלות הימין. אנו נטען שתפקידה של רשות העתיקות הוא להגן על אופייה ההיסטורי של ירושלים, ולא לאפשר את בניית המתחם – שהמניעים להקמתו הם אידיאולוגים וכלכליים. חשוב לציין שללא הסכמת רשות העתיקות לא היה זה בגדר האפשר להגיש את התוכנית לוועדה המחוזית מלכתחילה, ולא ניתן יהיה לבנות את המתחם".

למידע נוסף על ההתנגדות ותוכנית 'מתחם קדם' לחצו כאן